اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

صدور مجوز فعالیت کارت‌های رمزارز در بانک‌های ازبکستان

صدور مجوز ازبکستان برای فعالیت بانک کاپیتال و راوناق در زمینه کارت‌های رمزارز

 

بانک کاپیتال و بانک راوناق از آژانس ملی پروژه‌های چشم‌انداز برای فعالیت در زمینه کارت‌های رمزارز و قوانین نظارتی در دنیای کریپتو مجوز گرفتند.

دو بانک خصوصی در ازبکستان به نام‌های کاپیتال (Kapital) و راوناق (Ravnaq) مجوز آژانس ملی پروژه‌های چشم‌انداز (NAPP) را برای مشارکت در قانون‌گذاری مقررات ارزهای دیجیتال دریافت کردند. این بانک‌ها از این پس کارت‌های کریپتو با پشتیبانی از مسترکارت صادر خواهند کرد.

در ۱۴ آگوست، آژانس NAPP موافقت بانک راوناق را برای مشارکت در مرحله اولیه صدور کارت رمزارز گزارش کرد. پیش از این، در ماه مه ۲۰۲۳، این آژانس تایید کرد که بانک کاپیتال کارت رمزارز خود را نیز صادر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، کارت رمزارز ازبکستان UzNEX نامیده می‌شود که یک حساب بانکی را با دسترسی به صرافی رمزارز و مکانیزم تبادل خودکار یکپارچه می‌کند. این کارت توسط یکی از سیستم‌های پرداخت پیشرو در جهان، یعنی مسترکارت پشتیبانی می‌شود.

آخرین مهلت برای عرضه نهایی کارت‌های رمزارز هر دو بانک به مشتریان، پایان دسامبر ۲۰۲۳ است. بانک کاپیتال و راوناق دو تا از سه شرکت‌کننده ثبت‌شده در سندباکس دیجیتال ملی هستند.

از سال ۲۰۲۳، دولت ازبکستان ارائه خدمات کریپتو را به شرکت‌های دارای مجوز رمزارز محدود کرده است. اولین مجوزها در نوامبر ۲۰۲۲ به شرکت‌های رمزارز در این کشور اعطا شد. پیش از آن، ازبکستان دسترسی به تعدادی از صرافی‌های بزرگ بین‌المللی ارزهای دیجیتال از جمله Binance، FTX و Huobi را به دلیل اتهام فعالیت‌های بدون مجوز محدود کرد.

رویکرد نظارتی کشور به ارزهای دیجیتال با فرمان ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، یعنی زمانی که NAPP برای نظارت بر صنعت دارایی‌های دیجیتال راه‌اندازی شد. این دستور جزئیات حقوقی جامعی را در رابطه با عملیات استخراج ارزهای دیجیتال در ازبکستان ارائه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا