اخبار تکنولوژی

عصری جدید در سرمایه گذاری با توکن سازی دارایی‌ها

نگاهی به مزایای توکن سازی دارایی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری

 

از املاک و مستغلات گرفته، تا انرژی‌های تجدیدپذیر و حتی هالیوود، فرآیند توکن سازی دارایی‌ها این پتانسیل را دارد که روش کسب و کار ما را متحول کند.

توکن سازی دارایی‌ها مدت‌هاست که به عنوان یکی از جذاب‌ترین کاربردهای فناوری بلاکچین در نظر گرفته می‌شود. در ژوئن ۲۰۱۹، غول بانکداری سرمایه گذاری ایالات متحده، BNY Mellon، اعلام کرد که این پتانسیل را دارد که فرصت‌های سرمایه گذاری جدیدی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند که قبلاً دور از دسترس بودند.

املاک و مستغلات یک فضای اجتناب ناپذیر برای شروع است. توکن سازی املاک می‌تواند راه را برای مالکیت جزئی باز کند و افراد را قادر می‌سازد تا بخش کوچکی از ساختمان را خریداری کنند. نوسانات بازارهای جهانی نشان داده است که چرا ایجاد تنوع در دارایی‌ها بسیار مهم است–اما تا کنون، هزینه هنگفت املاک و مستغلات آن را برای بسیاری غیرقابل دسترس کرده است.

مزایای این فرآیند به همین‌جا ختم نمی‌شود. نهایی شدن یک معامله خرید خانه می‌تواند تا شش ماه طول بکشد، که زمان‌بر بودن آن به این علت است که مبتنی بر کاغذ است. توکن سازی این پتانسیل را دارد که کارها را سرعت ببخشد، در حالی که درجه بالاتری از اعتماد و شفافیت را ارائه می‌دهد. افزایش نقدینگی در نهایت می‌تواند بازار را احیا کند و معاملات را به سمتی ببری که بدون اصطکاک باشند.

در دنیای تجارت نیز پیامدهایی وجود دارد. فرنچایز یک روش فوق‌العاده محبوب برای گسترش یک برند ثابت است–مک‌دونالدز، Subway و Chick-fil-A تنها برخی از غول‌های فست فود هستند که به کارآفرینان اجازه می‌دهند فروشگاه‌های خود را افتتاح کنند. با این حال، یک مشکل وجود دارد: هزینه‌های زیادی در این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد. طبق گفته شرکت منابع انسانی ADP، هزینه‌های راه اندازی می‌تواند تا ۵ میلیون دلار برسد–مبلغی که تعداد کمی از افراد می‌توانند به تنهایی آن را جمع‌آوری کنند. مالکیت کسری که از طریق توکن سازی به دست می‌آید می‌تواند موانع ورود را از بین ببرد و مزایای مشخصی را برای هر شرکت‌کننده در چنین اکوسیستمی به ارمغان بیاورد.

در بخش‌های دیگر، فرآیند توکن سازی می‌تواند تغییرات مدرنی در بخش تامین مالی جمعی ایجاد کند که به محصولات پیشرفته اجازه می‌دهد با حمایت مصرف‌کنندگان وارد بازار شوند.

پذیرش بلاک چین می‌تواند به کارآفرینان اجازه دهد تا به بخش گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران دسترسی پیدا کنند و در عین حال سطوح بالاتری از نقدینگی را ارائه می‌دهند. این موضوع می‌تواند شروع فرآیند را برای پروژه‌های زیرساختی گران‌قیمت، به‌ویژه در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر دهد. این امر نه تنها می تواند بودجه جدیدی را در رقابت برای کاهش انتشار کربن باز کند، بلکه می‌تواند صورت حساب‌های مربوط به مصارف خانگی را نیز کاهش دهد.

در خیابان‌های پرستاره هالیوود نیز توکن سازی حضور خود را پررنگ جلوه می‌کند. از تولیدات فیلم گرفته تا کپی‌رایت موسیقی، طرفداران این صنعت اکنون می‌توانند در آثاری که بیشتر به آنها اهمیت می‌دهند، سهم مالی داشته باشند. این شراکت می‌تواند سازندگان محتوا را از محدودیت‌های شرکت‌های ضبط و استودیوهای فیلم رها کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ریسک کنند و سرنوشت خود را در دست بگیرند. به این ترتیب هر کسی می‌تواند یک سلبریتی باشد. یکی از نمونه‌ها در این عرصه مربوط به Stoner Cats است، یک مجموعه انیمیشنی با پشتیبانی NFTها که توسط Mila Kunis در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و در عرض ۳۵ دقیقه به فروش رفت.

کاربرد توکن سازی دارایی‌ها

وقتی صحبت از موارد استفاده بالقوه برای توکن سازی به میان می‌آید، می‌توانیم اینگونه استدلال کنیم که فقط نوک کوه یخ را می بینیم؛ اما چالش‌هایی وجود دارد که در این راه وجود دارد. یکی از چالش‌ها مقررات و چارچوب‌های شکسته در حوزه های قضایی در سراسر جهان است که نشان می‌دهد برای کارآفرینانی که می‌خواهند از این فناوری استقبال کنند، انسجام وجود ندارد.

این فضا بسیار جدید است، با داده‌های تاریخی محدود و ارتباطاتی که با بازار بی‌ثبات دارد. اینجاست که پلتفرم‌هایی مانند Brickken وارد می‌شوند. مشابه Shopify که فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی سفارشی‌سازی شده را فعال می‌کند، Brickken به کسب‌وکارهای توکن سازی این امکان را می‌دهد تا فروشگاه توکن سفارشی خود را ایجاد کنند و ابهام‌زدایی از توکن سازی را تقویت می‌کند. هدف این پروژه کمک به ایجاد، فروش و مدیریت دارایی‌های دیجیتال به روشی یکپارچه است. Brickken با ارائه مجموعه‌ای از ابزارها و ویژگی‌های کاربرپسند ارائه شده در یک پلتفرم همه‌کاره، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به راحتی توکن سازی دارایی‌ها را پذیرفته و  یچیدگی‌های قرن بیست و یکمی را در مدل کسب و کار خود القا کنند.

یکی از مهم ترین موارد استفاده برای پلتفرم Brickken، توکن سازی املاک و مستغلات است. با استفاده از فناوری بلاک چین، Brickken مالکیت جزئی املاک را تسهیل می‌کند و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را در دسترس‌تر و فراگیرتر می‌کند. از طریق توکن سازی، سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن‌های مالکیت کسری را که نمایانگر بخشی از ارزش دارایی است، به دست بیاورند. این رویکرد راه‌های جدیدی را برای نقدینگی باز می‌کند، موانع ورود را کاهش می‌دهد و بازار املاک و مستغلات را کارآمدتر و شفاف‌تر می‌کند.

فراتر از توکن‌سازی املاک و مستغلات، Brickken به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که اوراق بهادار یا بدهی خود را توکن کنند، و در روش افزایش سرمایه انقلابی ایجاد کند. از طریق این پلتفرم، شرکت‌ها می‌توانند توکن‌های دیجیتالی ایجاد کنند که نشان‌دهنده ابزارهای سهام یا بدهی است و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در رشد و موفقیت کسب‌وکار مشارکت داشته باشند. این رویکرد فرصت های جدیدی را برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های معتبر فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا