اخبار تحلیلیاخبار قانون‌گذاری

تورم در آمریکا به ۳ درصد رسید: چه آینده‌ای پیش روی بازار کریپتو است؟

چشم‌انداز اقتصادی کاهش نرخ تورم آمریکا و تأثیر آن بر بازار کریپتو

 

بر اساس گزارش اداره آمار کار، نرخ تورم ایالات متحده که با شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، از ۴ درصد در ماه مه در ژوئن به ۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافت، در حالی‌که انتظار می‌رسد که این نرخ به ۳/۱ درصد کاهش پیدا کند.

قیمت بیت کوین (BTC)–که در روزهای گذشته در یک الگوی نگهداری بین ۳۰ هزار تا ۳۱ هزار دلار بوده–بلافاصله پس از انتشار گزارش اداره کار به طور متوسط به قیمت ۳۰۹۰۰ دلار افزایش یافت، اما متعاقباً این افزایش را پس زد و به قیمت کمتر از آن بازگشت، یعنی ۳۰۸۰۰ دلار.

شاخص قیمت مصرف‌کننده که هزینه‌های ناپایدار مواد غذایی و انرژی را درنظر نمی‌گیرد، از ۵/۳ درصد قبلی به ۴/۸ درصد و برخلاف پیش‌بینی‌ها ۵ درصد کاهش یافت. نرخ شاخص قیمت مصرف‌کننده ماهانه در ژوئن ۲٪ در مقابل ۴٪ در ماه مه و پیش‌بینی‌ها روی ۳٪ بود.

این کاهش نرخ نشان می‌دهد که افزایش چشمگیر نرخ متوسط بهره بانکی توسط بانک مرکزی آمریکا مانع تداوم یا تشدید تورم شده است.

هر چند نرخ تورم سالانه از ماه مه تا ماه ژوئن از ۴ به ۳ درصد کاهش یافته، اما همچنان بالاتر از ۲ درصد و هدف تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی آمریکا است.

طی یک سال گذشته بهای سوخت خودرو کاهش یافته، روند افزایش قیمت مواد غذایی کند شده و بهای خودروهای دست دوم کاهش پیدا است.

با این همه، عوامل اصلی ایجاد تورم هنوز به بازار فشار می‌آورند و به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا به احتمال فراوان در جلسه بعدی خود، در حدود دو هفته دیگر باز هم نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد.

بدیهیست که بازارها و فدرال رزرو همچنان به پیش‌بینی افزایش نرخ دیگری در جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) بانک مرکزی در اواخر این ماه ادامه می‌دهند. ابزار FedWatch CME شانس ۹۱/۱ درصدی را برای افزایش نرخ‌های کمیته بازار آزاد فدرال در جلسه ۲۵ تا ۲۶ ژوئیه نشان می‌دهد.

بانک مرکزی آمریکا از فروردین سال گذشته تاکنون نرخ بهره را ۵ درصد افزایش داده که سریع‌ترین افزایش طی چهار دهه گذشته به شما می‌رود.

پیش‌بینی برخی از اقتصاددان‌ها این است که اگر روند کاهش تورم ادامه یافته و تثبیت شود احتمالاً بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. این درحالیست که درصورت تداوم کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده، بخشی از فشار شدید ناشی از افزایش قیمت‌ها بر مردم آمریکا طی دو سال گذشته کاهش پیدا می‌کند.

اگرچه اخبار مثبت تورم تأثیر چندانی بر روند قیمت بیت کوین ندارد، بازارهای سنتی، با درنظر گرفتن کاهش ۶ واحدی بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده به ۳/۹۱ درصد و کاهش ۱۴ واحدی بازدهی ۲ ساله به ۴/۷۳ درصد، در حال فعالیت هستند. شاخص دلار ۵ درصد کاهش یافته و معاملات آتی شاخص سهام به افزایش نزدیک به ۱ درصدی در بازار اشاره دارد.

چشم‌انداز اقتصادی کاهش نرخ تورم آمریکا

فدرال رزرو در تلاش است تا با یک اقدام متعادل‌کننده افزایش نرخ بهره را بدون وارد کردن اقتصاد ایالات متحده به دوران رکود انجام دهد.

تا این مرحله، بازار کار علیرغم اقدامات سختگیرانه سیاست پولی فدرال رزرو، انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان داده است. با این حال، عدم اطمینان اقتصادی بر درآمد شرکت‌ها تأثیر گذاشته است.

نرخ بهره بالاتر هزینه‌های استقراض را برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد و فعالیت اقتصادی را کند می‌کند. مدل احتمال رکود فدرال رزرو نیویورک، احتمال ۶۷/۳ درصدی را برای رکود اقتصادی ایالات متحده طی ۱۲ ماه آینده نشان می‌دهد.

خوشبختانه، رشد چشمگیر بازار سهام تا کنون در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که وال استریت نسبت به چشم‌انداز اقتصادی خوش‌بین است. شاخص اس اند پی ۵۰۰ رسماً در اوایل ژوئن وارد بازار صعودی شد و از ۲۰ درصد افزایش نسبت به پایین‌ترین حد خود در اکتبر ۲۰۲۲ فراتر رفت و اکنون ۱۵/۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

افزایش نرخ بهره در طول تاریخ به شدت به سهام در حال رشد ضربه زده است، چرا که نرخ‌های بالاتر تأثیر منفی بر ارزش‌گذاری جریان نقدی دارد. با این حال، این روند تا کنون در سال ۲۰۲۳ معکوس شده است. شاخص رشد راسل ۱۰۰۰ نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است، در حالی که شاخص ارزش راسل ۱۰۰۰ تنها ۳/۳ درصد افزایش یافته است.

گاوهای بازار سهام رشد سال ۲۰۲۳ را نشانه‌ای از روشن بودن موتور اقتصاد می‌دانند، اما منتقدان اشاره کرده‌اند که بازار صعودی ممکن است شکننده‌تر از آن چیزی باشد که در نگاه اول به نظر می‌رسد. در واقع، هفت مؤلفه بزرگ S&P 500 حدود ۸۶ درصد از سود کل شاخص را در نیمه اول سال به خود اختصاص دادند، در حالی که ۴۹۳ سهم دیگر دستاورد شاخصی نداشتند.

برایان پرایس، رئیس مدیریت سرمایه‌گذاری شبکه مالی مشترک‌المنافع، می‌گوید که سرمایه‌گذاران باید تعادل مجدد پرتفوی خود را در نظر بگیرند و برای رسیدن به سود به سراغ دارایی‌هایی بروند که دارای بهترین عملکرد از نظر بازدهی هستند.

آینده تورم آمریکا چیست؟

با برگزاری نشست بعدی کمیته تنها چند هفته دیگر، سرمایه‌گذاران و مقامات فدرال رزرو اطلاعات اقتصادی آتی را از نزدیک بررسی خواهند کرد. در ۱۴ ژوئیه، دانشگاه میشیگان شاخص اولیه احساسات مصرف‌کننده را در ایالات متحده برای ماه ژوئیه منتشر کرد.

فصل درآمد سه‌ماهه دوم زمانی آغاز می‌شود که سهام بانک‌های بزرگ سیتی گروپ، جی پی مورگان و ولز فارگو گزارش‌های مالی سه‌ماهه خود را از ۱۴ ژوئیه منتشر می‌کنند. برآورد تحلیلگران برای سه‌ماهه دوم شاخص اس اند پی ۵۰۰ این است مه درآمدها در سه‌ماهه دوم ۶/۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

افزایش نوسانات بیت کوین، اتریوم پس از انتشار داده‌های شاخص قیمت تولیدکننده

در یک چرخش شگفت‌انگیز، ارزهای دیجیتال برتر شاهد افزایش متوسطی در نوسانات بودند، زیرا داده‌های کلیدی تورم ایالات متحده روند کاهشی را نشان می‌داد.

بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، با رشد ۰/۶۰ درصدی مواجه شد و از ۳۰۵۰۰ دلار به ۳۰۶۰۸ دلار رسید. اتریوم، نزدیکترین رقیب آن، جهش ۰/۳۹ درصدی را تجربه کرد و از ۱۸۸۰ دلار به ۱۸۸۷ دلار رسید. بازار کلی کریپتو نیز همین روند را دنبال کرد و ارزش کل بازار شاهد جهش ۰/۴۴ درصدی از ۱/۱۵۳ تریلیون دلار به ۱/۱۵۸ تریلیون دلار بود.

به دنبال جهش قیمت، یک نوسان نزولی در پی داشت و تقریباً تمام دستاوردهای پس از انتشار شاخص قیمت تولیدکننده اداره آمار کار پاک شد.

 

ارزش بازار بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتالی – منبع: TradingView

افزایش نوسانات بازار کریپتو در حالی رخ می‌دهد که شاخص قیمت‌های تولید‌کننده ایالات متحده در ماه ژوئن تنها یک دقیقه افزایش یافته است. متعاقباً این موضوع نشان از ورود اقتصاد به مرحله کاهش تورم دارد. افزایش سالانه تورم تولیدکننده کمترین میزان خود را در سه سال اخیر نشان داد که باعث تغییر در تمایل سرمایه‌گذاران شد.

وزارت کار ایالات متحده گزارش داد که شاخص قیمت تولید‌کننده برای تقاضای نهایی تنها ۰/۱٪ در ماه ژوئن کاهش یافته است.

برخلاف پیش‌بینی اقتصاددانان، به نظر می‌رسد که نرخ تورم در حال کاهش است. این کاهش PPI در ژوئن به از بین رفتن تنگناهای زنجیره تامین و کاهش تقاضا برای کالاها ناشی از افزایش نرخ بهره نسبت داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا