اخبار تکنولوژی

شکایت کاربران از اپل به دلیل مسدود کردن پرداخت‌های P2P

اپل متهم به عقد قراردادهای ضدرقابتی، محدود کردن رقبای بازار پرداخت P2P در iOS و دریافت هزینه‌های بالا


کاربران ناراضی اپل شکایت جمعی علیه این شرکت تنظیم کرده‌اند و ادعا می‌کنند که این غول تکنولوژی برای محدود کردن گزینه‌های پرداخت همتا به همتا (P2P) در دستگاه‌های خود و مسدود کردن فناوری کریپتو از برنامه‌های پرداخت iOS توطئه کرده است. 

فایل شکایت ۱۷ نوامبر ارائه شده در دادگاه منطقه کالیفرنیا ادعا می‌کند که اپل برای محدود کردن استفاده از فناوری غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در برنامه‌های پرداخت، قراردادهای ضدرقابتی با PayPal’s Venmo و Cash App منعقد کرده است، که باعث می‌شود کاربران مبالغی پرداخت کنند که به سرعت افزایش پیدا می‌کند. 

در مستندات این پرونده آمده است: «این قراردادها رقابت در ویژگی‌ها و رقابت در قیمت‌ها را در سراسر بازار محدود می‌کند، از جمله با ممانعت از ادغام فناوری ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز در برنامه‌های پرداخت همتا به همتای سیستم عامل iOS موجود یا جدید». 

شاکیان همچنین ادعا کردند که اپل از «محدودیت‌های فناوری و قراردادی» از جمله انحصار اپ استور و «محدودیت‌های قراردادی در فناوری مرورگر وب خود» برای اعمال کنترل نامحدود بر هر برنامه نصب‌شده و اجرا شده در آیفون و آی‌پد استفاده می‌کند. 

با این محدودیت‌ها، اپل می‌تواند برنامه‌های پرداخت جدید iOS P2P را مجبور به ممنوع کردن ارزهای دیجیتال کند. شاکیان این پرونده خود را مشتریانی اعلام می‌کنند که به دلیل محدودیت‌های تجاری اپل در بازار پرداخت P2P در iOS، هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌اند. 

آن‌ها به دنبال جبران کارمزد‌ها و هزینه‌های اعمال شده بیش از حد هستند، آن هم به‌دلیل رفتارهای ضدرقابتی اپل و معافیت‌های دستوری که این شرکت را از ادامه انعقاد و اجرای توافق‌های ضدرقابتی. این اعمال باعث می‌شود رقبای بازار پرداخت P2P در iOS محدود شوند و رقبای تازه به این بازار وارد نشوند. 

این پرونده ۵۸ صفحه‌ای، تاریخچه و ظهور اپلیکیشن‌های پرداخت P2P، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز و ورود اپل به این بازار را شرح می‌دهد. 

در ماه آوریل، دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده حکم داد که اپل قوانین رقابتی کالیفرنیا را نقض کرده و به برنامه‌ها اجازه نمی‌دهد کاربران را به راه‌حل‌های پرداخت غیر مرتبط با اپل هدایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا