اخبار تکنولوژی

مدل جدید هوش مصنوعی متا؛ رقیب OpenAI

شرکت متا در حال ساخت مدل هوش مصنوعی برای رقابت با قدرتمندترین سیستم OpenAI است.

 

متا در حال ساخت مدل هوش مصنوعی برای رقابت با قدرتمندترین سیستم OpenAI است.

گزارش شده است که شرکت متا در حال ساخت یک مدل جدید، قدرتمندتر و منبع باز هوش مصنوعی برای رقابت با قدرتمندترین سیستم های رقیب OpenAI خود است.

بر اساس گزارش اختصاصی وال استریت ژورنال، این شرکت اعلام کرده که در حال توسعه هوش مصنوعی (AI) جدیدی است که با پیشرفته‌ترین مدل OpenAI رقابت خواهد کرد.

وال استریت ژورنال گزارش داد که متا قصد دارد مدل جدید هوش مصنوعی «چند برابر» قدرتمندتر از مدل Llama ۲ خود را معرفی کند که اوایل امسال منتشر شد.

در حال حاضر، منابع WSJ می‌گویند که برنامه‌های متا برای سیستم جدید منبع باز بودن آن است و به شرکت‌های دیگر اجازه می‌دهد تا ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید متن سطح بالا، تحلیل و سایر انواع خروجی بسازند.

این شرکت همچنین در حال ساخت مراکز داده مورد نیاز برای ایجاد چنین سیستم سطح بالایی بوده و در عین حال تعداد بیشتری از تراشه‌های نیمه هادی H100 انویدیا را خریداری کرده است که جزو قدرتمندترین و محبوب‌ترین تراشه‌های موجود در بازار هستند.

لاما بر اساس ۷۰ میلیارد پارامتر آموزش دیده، در حالی که OpenAI پارامترهای خود را برای GPT-4 منتشر نکرده، تعداد پارامترهای آن حدود ۱/۵ تریلیون تخمین زده می‌شود.

منابع خبری اعلام کردند متا پیش‌بینی می‌کند که آموزش برای مدل زبانی بزرگ (LLM) در اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز شود و در سال آینده برای انتشار آماده شود. احتمالاً پس از LLM Gemini گوگل منتشر خواهد شد.

مایکروسافت یکی از حامیان اصلی OpenAI است و برای کمک به راه‌اندازی Llama 2 در Azure، پلتفرم محاسبات ابری آن، با متا همکاری کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که متا قصد دارد مدل آینده خود را بر روی زیرساخت‌های خودش آموزش دهد.

این پیشرفت در حالی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های بزرگ فناوری و دولت‌ها برای ایجاد، استقرار و کنترل سیستم‌های هوش مصنوعی سطح بالا در حال رقابت هستند.

اخیراً، دولت بریتانیا اعلام کرده که قصد دارد ۱۳۰ میلیون دلار برای تراشه‌های پرقدرت در راستای ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی هزینه کند.

در چین اخیراً قانون جدیدی در مورد هوش مصنوعی اجرایی شده است. از آن زمان، مدیرعامل Baidu، یک شرکت فناوری بزرگ مستقر در چین، گفت که بیش از ۷۰ مدل هوش مصنوعی در این کشور عرضه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا