اخبار تکنولوژی

خبرهای خوب از شرکت انویدیا در دنیای تکنولوژی

مروری بر ۵ نکته مهم از کنفرانس GTC 2024

 

دیروز کنفرانس Nvidia GTC 2024 در سن خوزه آغاز شد و در سراسر دنیا سروصدا به‌پا کرد. نکته برجسته این کنفرانس سخنرانی دو ساعته افتتاحیه توسط بنیان‌گذار و مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ، بود. او در سخنرانی خود نشان داد که چگونه پردازنده‌های گرافیکی (GPU) همه چیز را از رباتیک گرفته تا کار دستی، و از مراقبت‌های بهداشتی تا سیستم‌های هواشناسی دگرگون می‌کنند و حتی رویکردهای نوآورانه در ساخت و طراحی تراشه‌های کامپیوتری ارائه داد. در اینجا پنج نکته برجسته از اولین روز کنفرانس GTC24 آورده شده است.

تراشه جدید هوش مصنوعی انویدیا

دیروز، انویدیا از معرفی تراشه Blackwell، پردازنده گرافیکی (GPU) قدرتمندتر و جانشین تراشه هاپر، خبر داد. Blackwell دو برابر سریع‌تر از هاپر است و یک پلتفرم قابل ارتقاء تا 576 GPU را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این تراشه عملکرد را در فضایی کوچک‌تر از سیستم‌های محاسباتی قبلی به دست می‌آورد. انویدیا درباره راه‌اندازی این تراشه اظهار داشت:

«صنعت به طور گسترده Blackwell را پذیرفته است. در اطلاعیه مطبوعاتی معرفی Blackwell آمده است که حمایت از سوی مدیرعامل آلفابت و گوگل، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل دیپ مایند، دمیس هاسا بیس، مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ، مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، مدیرعامل اوپن ای آی، سم آلتمن، و مدیرعامل تسلا و xAI، ایلان ماسک وجود دارد.»

هوانگ اظهار داشت که Blackwell برای موفق‌ترین نسخه راه‌اندازی شرکت به عقیده او، آماده می‌شود.

ابررایانه هوش مصنوعی

انویدیا از ابررایانه هوش مصنوعی جدید و قدرتمندتری به نام DGX SuperPOD خبر داد که به پیشرفت بیشتر حوزه هوش مصنوعی کمک کرده است. این ابررایانه جدید نمایانگر یک سیستم محاسباتی است که به «کارخانه یادگیری هوش مصنوعی» تبدیل شده و با تراشه‌های قدرتمند گریس بلک ول شرکت مجهز شده است.

بر اساس اعلام انویدیا، DGX SuperPOD برای پردازش حجم عظیمی از داده‌های لازم برای مدل‌هایی با تریلیون‌ها پارامتر طراحی شده است. انویدیا اعلام کرده است که این ابررایانه دارای ۱۱/۵ اگزافلاپس قدرت محاسباتی هوش مصنوعی با دقت FP4 و ۲۴۰ ترابایت ظرفیت حافظه سریع برای عملیات مداوم خواهد بود.

معرفی سرویس استنتاج انویدیا (NIM)

انویدیا یک سرویس نرم‌افزاری جدید به نام Nvidia Inference Microservice نیز راه‌اندازی کرده است. بر اساس گفته‌های هوانگ، NIMها فرآیند ساخت و کدنویسی نرم‌افزارهای آینده را متحول خواهند کرد و بدون نوشتن حتی یک خط کد، AI را برای شما مونتاژ خواهند کرد.

سرویس NIMها بر پایه ابری خواهند بود، به این معنی که می‌توانند از هاب آنلاین Nvidia از هر جای دنیا دانلود و استفاده شوند.

یک گام جدید در انقلاب رباتیک: پروژه GROOT انویدیا

انویدیا با «پروژه GROOT» در حال آغاز عصر جدیدی است که قرار است پیشرفت چشمگیری در زمینه رباتیک ایجاد کند. این تراشه پردازش رباتیک حسی قدرتمند، امکان یادگیری و تقلید حرکات و گفتار انسانی را به انواع ربات‌ها خواهد داد. این پروژه آینده‌ای هیجان‌انگیز را برای کاربردهای مختلفی مانند وسایل نقلیه خودران، کارگران رباتیک کارخانه و غرفه‌های غذایی نوید می‌دهد.

چشم‌انداز انویدیا برای خلق یک دنیای دیجیتال

انویدیا با استفاده از توانایی‌های پردازش داده‌های بزرگ خود، در حال ایجاد دوقلوهای دیجیتال از اشیاء واقعی است. مدیرعامل جنسن هوانگ، «زمین-۲» را به عنوان نمونه‌ای برجسته از این فناوری اعلام کرد. این پروژه قصد دارد یک مدل دیجیتال کامل از سیاره آبی و سبز ما ایجاد کند. هدف از این پروژه استفاده آن در زمینه‌هایی مانند ایجاد مدل‌های دقیق‌تر آب‌وهوایی و پیش‌بینی‌ها برای کاهش اثرات بلایای طبیعی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا