اخبار تحلیلی

نظر ChatGPT در مورد عملکرد بیتکوین و طلا در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس

افزایش قیمت طلا و بیتکوین از شروع جنگ و تحلیل ChatGPT از روند قیمت

 

طلا و بیتکوین از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس به‌ترتیب تقریباً ۱۰ درصد و ۲۰ افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

از زمانی که درگیری و جنگ بین اسرائیل و حماس از چند هفته پیش آغاز شد، دو ارز پیشرو و مهم، بیت کوین و طلا، افزایش قیمت قابل توجهی داشت.

به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم از چت بات هوش مصنوعی سوالاتی بپرسیم. ما از هوش مصنوعی پرسیدیم که تا زمان درگیری کدام یک از این دو ارز عملکرد بهتر دارند و حرکات مثبتی از خود نشان می‌دهند.

طلا و بیتکوین در جریان جنگ اسرائیل و حماس

تنش‌های جنگی و جغرافیایی همیشه روی بازارهای مالی تاثیر می‌گذارند. برای مثال سال گذشته، با شروع جنگ روسیه و اوکراین، ارزش برخی از دارایی‌ها تغییر کردند و حتی عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

جنگ اسرائیل و حماس دقیقاً ۳ هفته پیش آغاز شد و قیمت طلا در برابر دلار به پایین‌ترین سطح محلی خود یعنی حدود ۱۸۳۰ دلار رسید. همانطور که در آن زمان گزارش شد، این فلز گران‌بها پس از ۷ درصد کاهش در دو هفته، سود سالانه خود را از دست داد.

قیمت XAU/USD که روند صعودی دارد
قیمت XAU/USD که روند صعودی دارد – منبع: TradingView

با این حال بلاتکلیفی سیاسی به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد و طلا روند صعودی خود را طی کرد. طلا به سرعت به قیمت ۱۹۰۰ دلار رسید و با ادامه افزایش قیمت خود اواخر جمعه شب از مرز ۲۰۰۰ دلار عبور کرد. 

به این ترتیب، شمش طلا از ۶ اکتبر تقریباً ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است. عملکرد بیت کوین تا حدودی یکسان بود، اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که افزایش قیمت بیتکوین به خاطر تایید احتمالی ETF بیت کوین در ایالات متحده است.

قیمت بیتکوین در زمان شروع جنگ حدود ۲۸ هزار دلار بود و در ابتدا به سطح زیر ۲۷ هزار دلار کاهش پیدا کرد. با این حال به سرعت روند خود را تغییر داد حتی گاهی اوقات تحت تاثیر اخبار جعلی قرار می‌گرفت. قابل توجه‌ترین افزایش قیمت در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اتفاق افتاد که طی چند ساعت چندین دلار افزایش یافت و به اوج قیمت خود یعنی ۳۵ هزار دلار رسید. 

قیمت بیت کوین در مقابل دلار که روند صعودی دارد
قیمت بیت کوین در مقابل دلار که روند صعودی دارد – منبع: TradingView

البته بیت کوین در حال حاضر بالای ۳۴ هزار دلار معامله می‌شود و سود هفتگی آن ۲۳ درصد است.

ChatGPT درباره بیتکوین و طلا چه فکری می‌کند؟

هنگامی که در مورد عملکرد احتمالی بیتکوین و طلا در آینده جنگ جاری سوال شد، ChatGPT پاسخ مستقیمی نداد. در عوض اظهار داشت که هر دو دارایی می‌توانند تحت تاثیر طیف وسیعی از عوامل از جمله رویدادهای سیاسی، شرایط اقتصادی، احساسات سرمایه‌گذار و موارد دیگر قرار بگیرند.

به علاوه، این چت بات اضافه کرد که هرگونه ابزار سرمایه‌گذاری ریسک‌های مخصوص به خودش را دارد و حتی اگر برخی از آن‌ها، مانند طلا، سابقه طولانی در برابر تورم و عدم اطمینان سیاسی داشتند، باز هم نمی‌توانیم عملکرد آینده را بر اساس حرکت‌های گذشته پیش‌بینی کنیم. از ChatGPT پرسیدیم که آیا بیتکوین یا فلزات گرانبها ابزارهای امن‌تری هستند؟ این چت بات جواب داد:

«طلا سابقه اثبات شده‌ای دارد و محافظ قابل اعتمادتری در برابر تورم است. به علاوه این ارز توانست ارزش خود را در دوره‌های طولانی‌تر، حتی در زمان تورم نیز بالا نگه دارد.»

بیتکوین اغلب به عنوان طلای دیجیتال معرفی می‌شود. برخی معتقدند که می‌تواند یک محافظ بالقوه در برابر تورم باشد زیرا عرضه محدودی دارد و به عنوان ذخیره‌کننده ارزش در عصر دیجیتال عمل می‌کند. با این حال تاریخچه کوتاه بیتکوین در مقایسه با طلا نشان می‌دهد که هنوز در چرخه‌های اقتصادی متعدد آزمایش نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا