اخبار تحلیلی

گشت‌وگذاری در دنیای کوین های مرده

آیا می‌دانستید بیش از ۵۰ درصد ارزهای دیجیتال شکست خورده‌اند؟

 

آیا می‌دانستید بیش از ۵۰ درصد کوین ها مرده‌اند؟ گزارش جدید سایت CoinGecko نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از کل ارزهای دیجیتال در دسته کوین های مرده قرار می‌گیرند. 

چند کوین تاکنون مرده‌اند؟

گزارش جدید سایت CoinGecko نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از کل ارزهای دیجیتال مرده‌اند. از بیش از ۲۴ هزار رمزارز فهرست شده در وب‌سایت CoinGecko از سال ۲۰۱۴، ۱۴۰۳۹ تا از این کوین ها مرده‌اند.

بیشتر کوین های مرده نتیجه پروژه‌های شکست‌خورده‌ای هستند که طی دوره صعودی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده‌اند.

۷۵۳۰ ارز دیجیتال از آن دوره در دسته کوین های مرده قرار گرفته‌اند که ۵۳/۶ درصد از کل ارزهای دیجیتال مرده در CoinGecko را تشکیل می‌دهد. بیش از ۱۱ هزار رمزارز در CoinGecko در دوره صعودی قبلی لیست شده بودند که حدود ۷۰٪ از آن زمان بسته شده است.

در مقایسه، ۱۴۵۰ پروژه راه‌اندازی شده در دوره صعودی ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ از آن زمان تعطیل شده‌اند. این موضوع در پس بیش از ۳ هزار ارز دیجیتال فهرست شده است که منجر به نرخ شکست مشابه ۷۰٪ می‌شود.

تعداد بالای کوین های مرده در طول دوره ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ را می‌توان به راحتی به استقرار توکن‌ها و افزایش محبوبیت میم کوین ها نسبت داد. با این حال، بسیاری از پروژه‌های میم کوین بدون محصول راه‌اندازی می‌شوند و اکثریت آنها پس از مدت کوتاهی رها می‌شوند.

۵۷۲۴ کوین مرده از سال ۲۰۲۱ 

رمزارزهای راه‌اندازی شده در سال ۲۰۲۱ بدترین آسیب را دیده‌اند، به طوری که تا ژانویه ۲۰۲۴، ۵۷۲۴ مورد از بین رفته‌اند. بیش از ۷۰ درصد از کوین های فهرست شده در CoinGecko در سال ۲۰۲۱ مرده‌اند و این بدترین سال برای راه‌اندازی پروژه‌ها بوده است.

پس از آن در سال ۲۰۲۲ ارزهای دیجیتالی فهرست شده، با ۳۵۲۰ مورد مرگ تا کنون، نرخی معادل ۶۰ درصد قرار دارد.

۲۸۹ ارز دیجیتال فهرست شده در CoinGecko در سال ۲۰۲۳ از بین رفتند. این آمار نشان‌دهنده نرخ شکست کمتر از ۱۰٪ است که بیش از ۴۰۰۰ رمزارز فهرست شده است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش شدیدی داشته است.

کوین های مرده بر اساس سال راه‌اندازی

تعداد شکست‌های ارز دیجیتال بر اساس سال راه‌اندازی عبارتند از:

سال راه‌اندازی

تعداد کوین های مرده

۲۰۱۴

۳۷

۲۰۱۵

۲۷

۲۰۱۶

۳۲

۲۰۱۷

۳۴۶

۲۰۱۸

۱,۱۰۴

۲۰۱۹

۱,۱۵۴

۲۰۲۰

۱,۸۰۶

۲۰۲۱

۵,۷۲۴

۲۰۲۲

۳,۵۲۰

۲۰۲۳

۲۸۹

این مطالعه تعداد کل کوین ها و توکن‌ها را بررسی می‌کند که در مجموع به عنوان «ارزهای رمزنگاری» نامیده می‌شوند، که زمانی در CoinGecko فهرست شده‌اند و اکنون غیرفعال شده‌اند («مرده» یا «شکست خورده»)، و در جدول بالا بر اساس سالی که فهرست شده‌اند، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، دسته‌بندی شده‌اند.

بر اساس شرایط زیر ممکن است ارزهای دیجیتال غیرفعال شده و از فهرست CoinGecko حذف شوند:

  • ارزهای دیجیتال هیچ‌گونه فعالیت تجاری در ۳۰ روز گذشته را منعکس کنند.
  • پروژه‌ها از طریق اخبار یا گزارش‌های مستقیم به CoinGecko از منابع قابل تأیید، به‌عنوان یک کلاهبرداری آشکار معرفی شوند.
  • پروژه‌ها درخواست کنند که غیرفعال شوند، یعنی زمانی که تیم منحل می‌شود، برند را تغییر می‌دهد، پروژه را تعطیل می‌کند، یا توکن‌ها تحت تعمیرات اساسی قرار می‌گیرند که در آن توکن‌های قدیمی طبق استانداردهای CoinGecko به اندازه کافی لیکویید نشده یا مرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا