اخبار بیت کویناخبار تحلیلیتحلیل اساتید رمزآگاهتحلیل بازارتحلیل تکنیکال

آیا بیت کوین بازار نزولی را کنار می‌زند؟

۵ نکته‌ای که این هفته درباره بیت کوین باید بدانید

قیمت بیت کوین در حال آماده شدن برای یک قیمت پایانی کندل ماهانه است که می‌تواند بازار نزولی ۲۰۲۲ خود را برای همیشه کنار بگذارد.

بیت کوین در حالی وارد آخرین هفته مارس می‌شود که قیمت پایانی هفتگی ۳۰ هزار دلار همچنان دور از دسترس می‌ماند.

بزرگترین رمزارز با وجود برخی نوسانات موجود در بازار، در حالی که بازار به دنبال جهت‌گیری جدید است، هفت روز عملکرد تقریبا ثابتی داشته. روند بعدی بیت کوین چگونه خواهد بود؟

در هفته‌ای که از منظر اقتصاد کلان با شگفتی‌های بسیاری روبرو بود، جفت ارز BTC/USD نسبت به تصمیمات صندوق ذخیره فدرال آمریکا و تفسیرهای مرتبط با آن واکنش نشان داد.

با این حال، دوره بعدی یک دوره آرامش نسبی است و به دنبال آن یک قیمت پایانی ماهانه را خواهیم داشت که بر اساس تحلیل‌ها می‌تواند آغاز یک روند صعودی جدید باشد.

قیمت بیت کوین برای ماه مارس تا کنون ۲۰ درصد افزایش یافته است، به این معنی که روزهای آینده می‌تواند بازه زمانی تعیین‌کننده‌ای برای بازیابی قیمت از پایین‌ترین سطح چند ساله این رمزارز باشد.

کوین تلگراف در این مقاله نگاهی انداخته به پنج موضوع کلیدی که باید در هفته آخر این ماه پرنوسان در ذهن داشته باشید.

 

شمارش معکوس برای قیمت پایانی کندل ماهانه بیت کوین

داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان می‌دهند که بیت‌کوین توانست هفته گذشته را با رونق متوسطی به پایان برساند و به قیمت ۲۸ هزار دلار بازگردد.

چارت کندل یک هفته‌ای جفت ارز BTC/USD
چارت کندل یک هفته‌ای جفت ارز BTC/USD – منبع: TradingView

این بدان معناست که جفت ارز BTC/USD در مقایسه با آخر هفته قبل عملاً بی‌حرکت مانده و با وجود دوره‌های نوسانی که در دوره میانی پشت سر گذاشته، ثبات قابل توجهی را از خود نشان داده است.

با این وجود، این نگرانی همچنان مطرح است که بازار برای حفظ سطوح قیمت فعلی تلاش کند.

در تحلیل جدیدی که در ۲۷ مارس منتشر شده است، حساب کاربری توییتر IncomeSharks، اندیکاتور حجم تعادلی (OBV) را به عنوان نشانه‌ای از کاهش شتاب علامت‌گذاری کرد.

این کاربر توییتر در توضیح این چارت گفت: «نمی‌شود اندیکاتور حجم تعادلی ضعیف را در سطح مقاومت فعلی و کمبود تقاضا در بازار فعلی را نادیده گرفت.»

«درصورت کاهش قیمت موج جدیدی از تقاضای خرید را شاهد خواهیم بود. تنها راهی که باعث می‌شود از موقعیت فعلی فاصله بگیریم و بالاتر برویم، موجی از خبرهای بزرگ در بازار است.»

چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD
چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر IncomeSharks

تریدر و تحلیلگر Rekt Capital نیز این موضوع را تایید کرد که در صورت ورود بیت کوین، اصلاح قیمت این رمزارز می‌تواند به نفع آن باشد.

او در توییتر خود اینگونه نوشت: «اگر بیت کوین به تقلا برای شکستن قیمت بالای ۲۸۷۰۰ دلار ادامه دهد، ممکن است برای جلب توجه خریداران جدید در سطوح پایین‌تر، افت قیمت رخ دهد. تحلیل‌های تکنیکال ضعف کوتاه مدتی را نشان می‌دهند که ممکن است به زودی یک کاتالیزور این ضعف را برطرف کند.»

در آخر هفته گذشته، Rekt Capital این نقطه قیمت را به عنوان یک منطقه کلیدی معرفی کرده بود، در حالی که نسبت به روند بلندمدت قیمت بیت کوین خوش‌بین بود.

پیش‌بینی او این بود که جفت ارز BTC/USD خروج از بازار نزولی خود را در پایان ماه مارس تأیید می‌کند، مشروط بر اینکه قیمت پایانی کندل ماهانه میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای (WMA) را به عنوان سطح حمایت حفظ کند.

قیمت میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای در حال حاضر حدود ۲۵۵۰۰ دلار است که به خریداران فضایی برای خرید در کف قیمت می‌دهد.

تریدر Crypto Tony نیز در سطح حمایتی مشابه اما در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، قیمت‌های ۲۷۷۰۰ دلار و ۲۶۶۰۰ دلار برای نگه داشتن در نظر داشت.

چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD
چارت توصیفی جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Crypto Tony

تأثیر داده‌های PCE بر روند قیمت بیت کوین

برخلاف هفته گذشته، روزهای پایانی ماه مارس از دیدگاه اقتصاد کلان آمریکا قرار نیست غافلگیری به همراه داشته باشد.

این بدان معنا نیست که نوسان وجود نخواهد داشت، اما از منظر داده‌های کلان بقیه ماه نسبتاً آرام خواهد بود.

یک استثنای کلیدی می‌تواند انتشار شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در ۳۱ مارس باشد که اطلاعات مفیدی در مورد روند تورم در آمریکا ارائه می‌دهد.

مفسر بازار Tedtalksmacro اظهار داشت: «اطلاعات مربوط به تورم شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) آمریکا قرار است این هفته منتشر شود–ماه گذشته این داده‌ها به کاهش ریسک کمک کردند.

اگر بیت کوین به داده‌های مربوط به شاخص هزینه‌های مصرف شخصی واکنش نشان دهد، نتایج می‌تواند منجر به یک آخر هفته پرنوسان شود که درست یک روز قبل از قیمت پایان ماه این رمزارز است.

هر گونه تحول جدید در بحران بانکی، عدم اطمینان را به شرایط موجود اضافه می‌کند که در نتیجه همچنان ریسک در بازار وجود دارد–بحران بانکی در اروپا به قوت خود باقی می‌ماند، در حالی که بانک ورشکسته سیلیکون ولی (SVB) یک شبه خریدار پیدا کرد.

با وجود این، صندوق ذخیره فدرال با وجود بحران، افزایش نرخ بهره را در مسیر متفاوتی قرار می‌دهد–به گفته این بانک، ممکن است افزایش بیشتر رخ دهد، در حالی که بازارها به دلیل استرس ناشی از افزایش نرخ‌های قبلی، با این اظهار نظر مخالفند.

پلتفرم تحلیلی Mosaic Asset در آخرین نسخه از سری آپدیت‌های خود در ۲۶ مارس توضیح داد: «شرایط مالی به مراتب سخت‌تر و نشانه‌های مداوم استرس بانک‌ها دلایل اصلی این است که بازار فکر می‌کند صندوق ذخیره فدرال مجبور به کنار گذاشتن برنامه‌های خود خواهد شد.»

در صورتی که صندوق ذخیره فدرال کمپین افزایش نرخ بهره را متوقف کند، نگرانی را در جامعه کریپتو بالا می‌برد که بانک مرکزی در حال تغییر چیزی در بازار سرمایه است. اما باتوجه به سابقه فعالیت صندوق ذخیره فدرال، این نهاد تنها زمانی که خیلی دیر شده باشد، به تنظیم دوباره سیاست‌ها روی می‌آورد.

در بازارهای نزولی گذشته، شدیدترین افت بازار سهام پس از چرخش صندوق ذخیره فدرال به سمت توقف یا کاهش کامل نرخ‌ها اتفاق افتاد.

 

دارندگان بیت کوین در حال ایجاد شوک در بازار عرضه هستند

دارندگان بیت کوین در شرایط فعلی در حال ثبت رکوردهای جدیدی هستند. آخرین داده‌های شرکت تحلیل زنجیره‌ای Glassnode نشان می‌دهد که میزان عرضه بیت‌کوینی که دو سال یا بیشتر است که از کیف پول خود خارج نشده است، اکنون به بالاترین حد خود رسیده است.

از تاریخ ۲۷ مارس، بیش از ۵۲/۵ درصد از کل بیت کوین استخراج شده، حداقل از مارس ۲۰۲۱ تاکنون، غیرفعال بوده و مالکان در بازار نزولی بعد از آن اقدام به فروش یا انتقال رمزارزهای خود نکرده‌اند.

چارت سکون بیش از سال بیت کوین
چارت سکون بیش از سال بیت کوین – منبع: حساب توییتر Glassnode

بررسی شماره‌های آدرس‌ها نشان می‌دهد تعداد کیف‌هایی که ۰/۱ بیت کوین یا بیشتر دارند رکوردهای جدیدی را ثبت کرده‌اند.

فراوانی کیف‌پول‌هایی با موجودی غیر صفر نیز بیش از هر زمان دیگری است و تا ۲۷ مارس به تعداد ۴۵,۳۸۸,۸۶۵ عدد موجود بوده است.

چارت کیف پول موجودی غیر صفر بیت کوین
چارت کیف پول موجودی غیر صفر بیت کوین – منبع: حساب توییتر Glassnode

این اعداد به یک روایت موجود در مورد آنچه که برای اقدام قیمت بیت کوین در طول موج بعدی علاقه مصرف کنندگان جریان اصلی رخ می دهد، می خورند.

با توجه به اینکه مقدار زیادی از عرضه در حال حاضر به والت‌های سرد منتقل شده است، هرگونه عجله برای خرید بیت کوین می‌تواند جرقه‌ای برای کمیاب شدن این رمزارز باشد.

طبق گفته Glassnode، کل موجودی بیت کوین که توسط صرافی‌های اصلی نگهداری می‌شود، نزدیک به پایین‌ترین حد خود در پنج سال گذشته است.

چارت موجودی بیت کوین در صرافی‌ها
چارت موجودی بیت کوین در صرافی‌ها – منبع: Glassnode

زمان‌بندی عالی بیت کوین

برای برخی، اکشن پرایس بیت‌کوین برای تکرار چرخه‌های گذشته در مسیر درست قرار دارد و در این مسیر یک رکورد جدید ایجاد می‌کند.

یکی از این افراد Tedtalksmacro است که خاطرنشان می‌کند که زمان پایین آمدن چند ساله برای جفت ارز BTC/USD در نوامبر کمابیش زمان مناسبی بوده است.

از آن زمان، روند صعودی که در ژانویه آغاز شد، متوقف شد و هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه پایین‌ترین سطح کلان جدید از نوامبر ۲۰۲۲ از کف ۱۵۶۰۰ دلار خارج خواهد شد، وجود نداشته است.

مفسر و تحلیلگر Tedtalksmacro در ۲۷ مارس با اشاره به یک رشته توییت اختصاصی در مورد عملکرد بیت کوین از پایان ژانویه نوشت: «۳۹۰ روز تا هاوینگ بعدی بیت کوین».

بنابراین، قیمت بیت کوین با تکرار روند کاهشی خود در بازه زمانی ۴۰۰ روز قبل از هاوینگ یارانه بلوک بعدی، همچنان به سابقه تاریخی خود پایبند است.

البته Tedtalksmacro تنها مفسری نیست که زمان‌بندی هاوینگ بعدی را در نظر می‌گیرد.

در اوایل همین ماه، Rekt Capital تخمین زد که بالاترین رکورد بعدی باید در حدود ۱۸ ماه آینده باشد. او توضیح داد: «حدوداً ۹۰۰ روز طول می‌کشد تا بیت‌کوین از روند نزولی به بازار صعودی برسد. اگر تاریخ تکرار شود، قیمت BTC در تابستان ۲۰۲۵ مجدد روند صعودی به خود می‌گیرد.»

نمودار توصیفی جفت ارز BTC/USD
نمودار توصیفی جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Rekt Capital

احساس طمع همچنان در بازار رمزارز باقی می‌ماند

مانند هفته گذشته، یک مانع در مسیر روند صعودی بیت کوین وجود دارد که به نظر می‌رسد این مانع خود سرمایه‌گذاران باشند.

علیرغم نوسانات ناشی از افزایش نرخ بهره صندوق ذخیره فدرال و ناتوانی در نزدیکتر شدن به قیمت ۳۰ هزار دلار، بیت کوین شاهد عدم وجود احساسات بالقوه از زمان بالاترین قیمت خود در اواخر سال ۲۰۲۱ است.

بر اساس شاخص ترس و طمع کریپتو، در حال حاضر طمع چیزی است که احساسات بازار را مشخص می‌کند.

در ۲۱ مارس، امتیاز شاخص به ۶۸/۱۰۰ رسید، که بیشترین میزان از نوامبر ۲۰۲۱ بود.

در حالی که اعداد و ارقام هنوز به سطوح افراطی نزدیک نشده‌اند، هر چه شاخص بیشتر به سمت طمع حرکت کند، احتمال بیشتری برای اصلاح بازار وجود دارد.

شاخص ترس و طمع کریپتو
شاخص ترس و طمع کریپتو – منبع: Alternative.me

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا