اخبار بلاک‌چین

سرمایه‌گذاری VC روی بلاک چین و رمزارز در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ کاهش یافت

سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش کلی سرمایه‌گذاری VC در حوزه بلاک چین و ارز دیجیتال بود.

سال ۲۰۲۲ سال سختی برای فضای ارزهای دیجیتال بود و روند نزولی VC روی وضعیت بازار سیاه نیز تأثیر گذاشت. 

گزارش Blockdata، کاهش متوالی سرمایه‌گذاری در هر چهار فصل سال ۲۰۲۲ را در پی رونق سرمایه‌گذاری VC در فضای گسترده تر وب 3 در طول سال ۲۰۲۱، نشان می‌دهد.

طبق تحلیل داده‌های Blockdata، سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ با کاهش ۳۴ درصدی ارزش رمزارز VC نسبت به سه ماهه سوم ۲۰۲۲ به پایان رسید. در سه ماهه پایانی سال نسبت به سه ماهه اول و دوم ارزش این رمزارز بسیار افت کرد و به ترتیب تا ۶۷٪ و سپس ۵۳٪ در مقایسه با دو بازی زمانی دیگر کاهش یافت.

کاهش متعاقب سرمایه‌گذاری در VC هر سه ماهه ادامه پیدا کرد و از بالاترین قیمت، یعنی ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از مجموع ۶۹۲ معامله در چهار ماه اول سال ۲۰۲۲ پایین‌تر آمد.

Blockdata به تعدادی از عوامل تأثیرگذار در کاهش سرمایه‌گذاری در VC در سال گذشته اشاره می‌کند. فروپاشی ۶۰ میلیارد دلاری اکوسیستم ترا (Terra) در می ۲۰۲۲ به عنوان یک رویداد محرک، منجر به ورشکستگی بعدی شرکت‌های وام دهنده ارزهای دیجیتال، یعنی Three Arrows Capital و Celsius شد.

سقوط FTX در نوامبر ۲۰۲۲ بیشتر بر نوسانات این فضا تأثیر گذاشت، در حالی که شرایط اقتصاد کلان در جهان در بازارهای سرمایه، تحت‌تأثیر افزایش نرخ بهره و تورم، در کاهش سرمایه‌گذاری VC نقش داشت.

در نتیجه، سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ شاهد تنها ۳/۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از سوی VC بود که ۶۱ درصد نسبت به رقم ۹.۶ میلیارد دلار VC در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ کاهش داشت. مجموع سرمایه‌گذاری دریافتی توسط استارت‌آپ‌های بلاک چین و رمزارز نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش یافت و از ۳۲ میلیارد دلار به ۲۹ میلیارد دلار رسید.

Blockdata حجم معاملات در سال ۲۰۲۲ را با افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به عنوان یک پیشنهاد مثبت نشان می‌دهد. این شرکت پیشنهاد می‌کند که علیرغم کاهش هزینه‌های VC، سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها، برنامه‌ها و استارت‌آپ‌های مبتنی بر بلاک چین هستند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که سرمایه‌گذاری‌های VC به سمت نوآوری‌هایی از جمله بریج‌های فناوری میان‌زنجیره‌ای (امکان تراکنش میان بلاک چین‌های مختلف را فراهم می‌کنند)، پرداخت‌ها و حواله‌ها، سیستم وام‌دهی، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز، مدیریت دارایی و مدیریت هویت دیجیتال در حال تغییر هستند.

در سه ماهه چهارم همچنان سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در VC انجام شد. در یک نوبت، گروه آمبر با جذب ۳۰۰ میلیون دلار در دسامبر ۲۰۲۲، بالاترین میزان سرمایه را به دست آورد تا با کاهش فروش دارایی‌های خاصی که تحت تأثیر شکست FTX قرار گرفته‌اند، مقابله کند.

در سه ماهه چهارم ۹ رویداد دیگر برای سرمایه‌گذاری برگزار شد که در آن شرکت‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه به دست آوردند. Uniswap و Celestia تنها شرکت‌هایی بودند که در سه ماهه چهارم سال گذشته به وضعیت یونیکورن رسیدند که به ترتیب ۱/۷ و ۱ میلیارد دلار ارزش داشتند.

Coinbase Ventures به عنوان یکی از فعال‌ترین سرمایه‌گذاران VC شرکتی تا سال ۲۰۲۲ شناخته شد و در ۱۳ نوبت مختلف سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌های بلاک چین و کریپتو شرکت کرد.

تحقیقات کوین‌تلگراف قبلاً گزارشی از کاهش سرمایه‌گذاری‌های VC در شرکت‌های بلاک‌چین و رمزارز را در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده بود. بر اساس تحقیقات داخلی انجام‌شده، ارائه‌دهندگان خدمات وب 3 و زیرساخت بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری VC را دریافت کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا