اخبار دیفای

آینده روشن ارزهای دیجیتال با الگوریتم اثبات دانش صفر (zk)

با اینکه اتفاقات مربوط به صرافی FTX فضای ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار داد، اما رویکردهای نوآورانه می‌توانند راه حل‌های امنیتی بهتری را برای آینده این صنعت تضمین کنند.

در سال گذشته دنیای ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی را تجربه کرد؛ از سقوط شرکت‌های ارائه دهنده کیف پول‌های بزرگ گرفته تا اتفاقات مربوط به FTX و کلاهبرداری‌ها و ورشکستگی‌ها. در حالی که بازار همچنان در تلاش است تا جایگاه خود را پس از یک سال چالش‌برانگیز پیدا کند، همچنان این دغدغه وجود دارد که این یک آورده مثبت برای صنعتی باشد که هنوز با مشکلات روزافزون قابل توجهی مواجه است.

موارد تخلف صرافی FTX آنقدر گسترده بود که توجه جهانی را به خود جلب کرد. بدیهی است که این موضوع تأثیر منفی خود را روی پروژه‌های رمزارزی دارد، چرا که منتقدان این صنعت تلاش می‌کنند تا از آنچه رخ داده سؤاستفاده کنند و دنیای ارزهای دیجیتال را غیرقابل اعتماد و خطرناک نشان دهند.
با این وجود، هنوز جنبه‌های مثبتی هم دیده می‌شود. 
این موضوع ممکن است غیرممکن به نظر بیاید، چرا که پروژه‌های مرتبط با رمزارزها تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت تا شفاف‌تر و قابل اعتمادتر عمل کنند. از آنجایی که هم نهادهای مقرراتی و هم کاربرها در کمین پلتفرم‌ها و پروژه‌هایی هستند که استانداردهای لازم را رعایت نکرده‌اند، افراد متخلف وضعیت بسیار سخت‌تری خواهند داشت.

 

فشار داخلی برای اصلاح پلتفرم

به موازات فشار خارجی که روی پروژه‌ها وارد می‌شود، فشار داخلی نیز روی پلتفرم‌های قانونی وجود خواهد داشت که نهایت تلاششان رابرای اثبات اینکه عملکرد قانونی دارند، بکنند. امیدواریم این امر به این منجر شود که پروژه‌های بیشتری امکانات واقعی را در اختیار کاربران قرار دهند و باعث تغییرات سازمانی در صنعت رمزارزها شود. دیگر جایی برای پلتفرم‌هایی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند خواسته‌های کاربران را برآورده کنند، وجود ندارد.

برندگان این سناریو کاربران هستند که بدیهیست از صنعت ارزهای دیجیتال بیشتر مطابق با آنچه که فلسفه اصلی این جنبش ایجاب می‌کند، لذت می‌برند.

برای تحقق این امر، این صنعت باید با شفافیت بسیار بیشتری فعالیت کند. باید مکانیسم‌هایی وجود داشته باشد که به‌وسیله آن کاربران و نهادهای تنظیم‌کننده مقررات مطمئن شوند هر چیزی که روی یک پلتفرم اتفاق می‌افتد، قانونی و مشروع است.

در حال حاضر، راه‌های مختلفی برای دستیابی به این چشم‌انداز وجود دارد، اما به نظر می‌رسد یکی از امیدوارکننده‌ترین راه‌ها برای اصلاح سیستم گسترش راه‌حل‌های دانش صفر (zk) باشد.

 

شرکت Horizen و راه‌حل‌های دانش صفر

رمزنگاری دانش صفر فناوری مورد استفاده در تراکنش‌ها و ارتباطات است که به طرفین اطمینان می‌دهد که یک طرف معامله دارایی یا اطلاعاتی دارد، بدون اینکه داده‌های حساس مربوط به آن دارایی یا اطلاعات را فاش کند.

در حالی که اثبات اینکه یک طرف دارایی‌ها یا اطلاعات خاصی دارد با افشای آنها میسر می‌شود، هدف راه‌حل‌های دانش صفر (zk) ارائه یک دامنه کامل از اطلاعات و در عین حال محافظت از داده‌های کاربر در این فرآیند است. به جای افشای اطلاعات و به لطف الگوریتم‌های تأیید پیچیده، راه‌حل‌های دانش صفر (zk) به طرفین اجازه می‌دهند تا داده‌ها را بین یکدیگر بدون افشای اطلاعات حساس تأیید کنند.

این فناوری برای توسعه مداوم پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز حیاتی است. با استفاده از پروتکل‌هایی که جایگزین خطا و منافع انسانی می‌شوند، پلتفرم‌های غیرمتمرکز–و حتی پلتفرم‌های متمرکزی که شفافیت را اولویت خود قرار می‌دهند–می‌توانند بدون اجباری کردن اعتماد از جانب کاربران خود، فعالیت کنند.

یکی از پروژه‌هایی که در زمینه وارد کردن راه‌حل‌های دانش صفر (zk) بیشتر در ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، Horizen است که یک پلتفرم بلاک‌چین است و ابزارهایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا بلاک چین‌های خصوصی یا عمومی بسازند. Horizen با تعدادی از پروژه‌ها از جمله آزمایشگاه‌های Horizen کار کرده است تا هر آنچه را که برای ایجاد شبکه‌ها و پلتفرم‌هایی که هم شفاف هستند و هم از حریم خصوصی کاربرانشان محافظت می‌کنند، به آنها بدهد.

 

مسیر رو به جلو: شفافیت و کارایی

Horizen حساب‌های مبتنی بر دانش صفر (zk) را برای پلتفرم‌های مختلف بلاک‌چین در این صنعت اجرا کرده است.

به کمک این راه‌حل، پلتفرم‌ها می‌توانند ورودی‌ها و خروجی‌ها را بدون افشای داده‌های حساس مشتری دریافت کنند. این نوع حسابرسی می‌تواند برای صرافی‌ها و دیگر پلتفرم‌های اصلی که می‌خواهند هرگونه تردید احتمالی در مورد روش‌های عملکردشان را برطرف کنند، به‌ویژه در ارتباط با حسابرسی ذخایر و بدهی خارج از زنجیره، حیاتی باشد.

این موضوع برای افزایش اعتبار در رمزنگاری و هدایت شرکت Web2 که فناوری Web3 را به کار می‌گیرد بسیار مهم است. انتظار نمی‌رود که این شرکت‌ها موضع مشخصی در رابطه با حفظ حریم خصوصی کاربران و رعایت استانداردهای شفافیتی که از پروتکل‌های DeFi انتظار داریم، اتخاذ کنند.

به عنوان مثال، با استفاده از پروتکل اثبات دانش صفر (zkp)، صرافی‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند مدرک رمزنگاری مربوط به ذخایر دارایی و بدهی‌های معوق خود را ایجاد کنند. به همین ترتیب، وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال هم می‌توانند مدارکی مبنی بر قرض دادن وجوه به طرف مقابل نشان دهند. در هر دو مورد، نهادها هرگز نیازی به افشای میزان ذخایر خود یا طرف مقابلشان برای عموم ندارند.

علاوه بر این، Horizen روی راه‌اندازی یک زنجیره جانبی سازگار با EVM به نام Horizen EON کار می‌کند. این زنجیره جانبی به کاربران اجازه می‌دهد از افزایش کارایی محیط زمان اجرای EVM و شفافیت ارائه‌شده توسط پروتکل‌های غیرمتمرکز، برخلاف توزیع‌کنندگان متمرکز مانند FTX، بهره‌مند شوند. Horizen هم‌زمان با تمرکز بر شفافیت و حفظ حریم خصوصی کاربر، در تلاش است تا سطح جدیدی از امنیت را به این فضا بیاورد.

در حالی که حفظ حریم خصوصی کاربر یک مسئله مهم است، این نوع راه‌حل فراتر از اقدامات ساده حفظ حریم خصوصی است و با مشکلاتی مقابله می‌کند که بازار ارزهای دیجیتال را به وضعیت فعلی خود رسانده است. در حال حاضر، مشکل اصلی دنیای رمزارزها بحث اعتماد است. باور به اعتبار پلتفرم‌های اصلی در پایین‌ترین سطحش است که البته در شرایط فعلی قابل درک است.

برای ایجاد یک مسیر پایدار رو به جلو، پیشرفت‌هایی مانند راه‌حل‌های Horizen ضروری است و رویکرد دانش صفر (zk) ارزشمند خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا