اخبار اتریوماخبار تحلیلی

۴ دلیل برای اینکه اتریوم نمی‌تواند از قیمت ۱۹۷۰ دلار بالاتر برود

بررسی ۴ دلیل اصلی که مانع رشد بیشتر اتریوم خواهند شد

 

قیمت اتریوم (ETH) پس از رسیدن به سطح ۱۹۷۰ دلار در ۳ ژوئیه با مقاومت مواجه شد. عوامل متعددی از جمله احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه‌های آینده و فضای سخت‌تر نظارتی برای ارزهای دیجیتال، این روند صعودی را محدود کردند.

موانع نظارتی مؤثر بر رشد اتریوم از سوی فدرال رزرو

در کنار عوامل خارجی مؤثر بر این جریان، شبکه اتریوم با برداشت‌هایی از برنامه‌های قرارداد هوشمند خود مواجه شده که همین امر روند صعودی این رمزارز را در ماه ژوئن تحت تأثیر قرار داده است.

در حال حاضر این سؤال برای سرمایه‌گذاران مطرح شده است که آیا موانعی همچون درخواست‌های ETF بیت‌کوین از بین رفته است یا خیر، که فضا را برای اصلاح قیمت و حرکت به سمت ۱۷۰۰ دلار که آخرین بار در ۱۶ ژوئن مشاهده شده بود مهیا می‌کند.

رویدادهای اخیر اقتصاد کلان نکات مهمی را به ما ارائه می‌دهد، از جمله رشد سالانه ۲ درصدی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه اول، شاخص قیمت مصرف‌کننده آلمان در ژوئن که نسبت به سال قبل ۶/۸ درصد افزایش یافته است، و شاخص مدیران خرید (PMI) که نشان‌دهنده گسترش فعالیت شرکت China Caixin بود.

بنابراین، شاخص‌های قوی اقتصادی، انتظارات سرمایه‌گذاران را برای تشدید اقدامات بیشتر از سوی فدرال رزرو آمریکا بالاتر برده است.

پیشنهاد جروم پاول، رئیس فدرال رزرو برای دو مورد افزایش دیگر نرخ بهره در سال ۲۰۲۳، همراه با افزایش هزینه سرمایه و بازدهی بیشتر سرمایه‌گذاری‌هایی با درآمد ثابت، علاقه به ارزهای دیجیتالی را کاهش داده است.

در بخش نظارتی، مهم‌ترین اخبار و رویدادها عبارتند از:

  • ۲۸ ژوئن: قانون‌گذاران اتحادیه اروپا (EU) قانون بحث‌برانگیز داده‌ها را پیش بردند و الزامات قانونی را برای تغییر قراردادهای هوشمند، از جمله امکان فسخ مطمئن قرارداد و قوانینی برای ارائه داده‌هایی که قابلیت به‌اشتراک‌گذاری دارند، اعمال کردند.
  • ۴ ژوئیه: صرافی بایننس استرالیا دستور جست‌وجوی دفاتر شرکت خود را توسط مقامات محلی ابلاغ کرد که بخشی از پروسه تحقیقات در زمینه تجارت مشتقات آن بود که مجوز آن در آوریل ۲۰۲۳ بسته شد.

با کاهش تقاضای شبکه اتریوم، ارزش کل قفل‌شده به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر نزدیک می‌شود

شبکه اتریوم احتمالاً با چالش‌های خاص خود مواجه است، به‌ویژه پس از اینکه ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران آن، در ۲۹ ژوئن اعلام کرد که به دلیل پیچیدگی‌های مرتبط با کیف پول‌های چند امضایی، تمام اتر خود را در اختیار ندارد.

کل سپرده‌های قرارداد هوشمند شبکه اتریوم (TVL)
کل سپرده‌های قرارداد هوشمند شبکه اتریوم (TVL) – منبع: DefiLlama

شاخص ارزش کل قفل شده (TVL)، که سپرده‌های قفل شده در قراردادهای هوشمند اتریوم را اندازه‌گیری می‌کند، به پایین‌ترین سطح خود از آگوست ۲۰۲۰ رسیده است. براساس داده‌های پلتفرم DefiLlama، این شاخص در ۳۰ روز منتهی به ۴ جولای با ۳/۱ درصد کاهش به ۱۳/۷ میلیون اتریوم رسید.

ارزش کل قفل‌شده پایین‌تر به این معنی است که یا سرمایه‌گذاران علاقه خود را به استفاده از قرارداد هوشمند شبکه از دست می‌دهند، و یا برای جست‌وجوی کارمزد تراکنش‌های کمتر به سراغ گزینه‌های لایه ۲ رفته‌اند. در هر صورت، تقاضا برای شبکه اتریوم به صورت بالقوه تحت تاثیر قرار می‌گیرد که از آن با عنوان روند نزولی یاد می‌شود.

افزایش قیمت اتریوم به‌خاطر معاملات دارای ضریب اهرمی

تحلیل موقعیت تریدرهای حرفه‌ای در مشتقات اتریوم برای تعیین احتمال فراتر رفتن قیمت این رمزارز از سطح مقاومت ۱۹۷۰ دلاری بسیار مهم است.

گاهاً دیده می‌شود که اختلافاتی در زمینه متدشناسی بین مبادلات مختلف وجود دارد، بنابراین تریدرها باید تغییرات را به جای ارقام مطلق تحت نظر بگیرند.

نسبت معاملات فیوچرز بلندمدت به کوتاه مدت تریدرهای برتر اتریوم
نسبت معاملات فیوچرز بلندمدت به کوتاه مدت تریدرهای برتر اتریوم- منبع: CoinGlass

علیرغم معامله اتر در محدوده باریک ۱۸۱۵ تا ۱۹۷۵ دلار از ۲۲ ژوئن، همانطور که در نسبت خرید به فروش نیز مشاهده می‌کنیم، تریدرهای حرفه‌ای موقعیت‌های خرید اهرمی خود را در معاملات فیوچرز افزایش داده‌اند.

در صرافی ارز دیجیتال بایننس، نسبت بلند‌مدت به کوتاه‌مدت به شدت افزایش یافت. این مقدار از ۱/۱۴ در ۲۰ ژوئن به ۱/۳۰ در ۴ ژوئیه رسید. به طور مشابه، در صرافی OKX، نسبت بلند‌مدت به کوتاه‌مدت نیز از ۰/۷۶ در ۲۰ ژوئن به ۲/۲۵ در ۴ ژوئیه، به نفع خریدهای اهرمی افزایش پیدا کرد.

درصورتی که نخواهیم دلایل خارجی را که ممکن است صرفاً بر معاملات فیوچرز اتریوم تأثیر بگذارد در نظر بگیریم، باید بازارهای آپشن اتریوم را تحلیل کنیم. شاخص ۲۵٪ انحراف دلتا گزینه‌های مشابه خرید و فروش را با هم مقایسه می‌کند و هنگامی که ترس رایج باشد مثبت می‌شود، به این دلیل که گزینه‌های فروش بالاتر از گزینه‌های خرید است.

شاخص ۲۵٪ انحراف دلتا برای اتریوم در بازه زمانی ۳۰ روزه
شاخص ۲۵٪ انحراف دلتا برای اتریوم در بازه زمانی ۳۰ روزه – منبع: Laevitas

اگر تریدرها از سقوط قیمت اتریوم بترسند، اندیکاتور انحراف دلتا به بالای ۸ درصد خواهد رفت. از سوی دیگر، هیجان عمومی منعکس‌کننده یک انحراف منفی ۸ درصدی است.

همانطور که در بالا نشان داده شد، شیب دلتا بین ۳ و ۴ ژوئیه با خوش‌بینی رو‌به‌رو شد، اما موفق نشد این سطح را حفظ کند. در حال حاضر، متریک منفی ۲ درصد میزان تقاضا را برای گزینه‌های خرید و فروش به صورت متعادل نشان می‌دهد.

تارگت ۱۷۰۰ دلار به اندازه ۲۰۰۰ دلار برای اتریوم دست‌نیافتنی است

این چهار دلیل، یعنی افزایش نسبت اهرمی طولانی‌مدت به کوتاه‌مدت، کاهش ارزش کل قفل‌شده، افزایش بالقوه نرخ بهره، و مقررات سخت‌گیرانه ارزهای دیجیتالی، خرس‌های اتریوم را در موقعیت بهتری برای جلوگیری از تاثیر مثبت قیمت ناشی از اتفاقات پیرامون ETF بیت‌کوین قرار دادند.

اگرچه ممکن است این عوامل برای کاهش قیمت اتریوم به ۱۷۰۰ دلار کافی نباشد، اما موانع قابل توجهی برای گاوهای اتریوم ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است، تلاش قبلی برای شکستن سطح ۲۰۰۰ دلار در ۱۳ آوریل کمتر از یک هفته به طول انجامید. بنابراین، در کوتاه‌مدت، خرس‌ها شانس بهتری برای دفاع موفقیت‌آمیز از سطح مقاومت ۱۹۷۰ دلاری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا