اخبار اتریوماخبار بلاک‌چین

مشکلات جدی تمرکز شبکه در اتریوم

مشکلات جدی تمرکز شبکه در اتریوم و بررسی قدرتمندترین اعتبارسنج ها

 

در ماه مه ۲۰۲۲، پروتوس پیش‌بینی کرد که ادغام شبکه اصلی اتریوم با پروتکل اثبات سهام، تمرکز شبکه را تقویت می‌کند. دیروز، دنی رایان، از بنیاد اتریوم، به «شرکت‌سازی، تمرکز و یک تهدید سیستمی» اعتراف کرد.

«وقتی یک قانون‌گذار متوجه می‌شود که سه نفر رای را کنترل می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد؟» رایان تعجب کرد و افزود: «لازم بود که در این پروسه به سراغ ۳ نفر بروم.» سه «در» مورد بحث، سه اعتبارسنجی هستند که اکنون بیش از ۸۵ درصد از اعتبارسنجی سهام اتریوم را کنترل می‌کنند: لیدو، کوین بیس و بایننس.

به طور باورنکردنی، در مه ۲۰۲۲، ویتالیک بوترین معتقد بود که سرویس ذخیره مایع از ۱۵٪ بیشتر نخواهد شد. با سه سرویس که اکنون ۸۵ درصد را در اختیار دارند، فعالیت به‌وضوح آغاز شده است.

لیدو بزرگترین اعتباردهنده شناخته شده اتریوم است. این اعتبار سه برابر بزرگتر از بزرگترین اعتبارسنج دیگر، کوین بیس، و هفت برابر بزرگتر از بایننس است. رایان اعتراف کرده است که نگران است که لیدو، کوین بیس و بایننس در نهایت می‌توانند کنترل یک سوم کل مجموعه اعتبارسنجی اتریوم را به دست آورند-هم سهام لیکویید و هم سهام سنتی و غیر نقدی.

لیدو٬ قدرتمندترین اعتبارسنج در اتریوم است

لیدو با کمک به کاربران برای فرار از تعهد زمان قفل شدن اتریوم برای جوایز اعتبارسنجی اثبات سهام، به برتری رسید. لیدو به جای اینکه از کاربران بخواهد ماه‌ها بدون دسترسی به سرمایه خود اتریوم را در یک اعتبارسنج معمولی به اشتراک بگذارند، به کاربران اجازه می‌دهد بدون اینکه درگیر چالش‌ها باشند٬ از مزایای شبکه استفاده کنند. لیدو اتریوم را از سپرده‌گذاران پذیرفت و بلافاصله نسخه اختصاصی خود از اتریوم، stETH را به آنها می‌دهد، که متعهد می‌شود که نسبت ۱:۱ آن را با دلار حفظ کند.

بدیهی است که اکثر کاربران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را پس بگیرند و در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند تا اینکه سرمایه خود را به طور کامل تسلیم کنند. حتی بهتر از آن، لیدو بیشتر پاداش‌هایی را که از شرط‌بندی اتریوم خود به دارندگان stETH به دست می‌آورد، از طریق یک فرآیند بلاکچین به نام rebasing منتقل می‌کند.

لیدو یک پکیج خدماتی کامل است که به کاربران روزمره اجازه می‌دهد تا پاداش‌های اثبات سهام را کسب کنند که برای دارندگان غیر فنی اتریوم غیرقابل دسترس است. لیدو همه سخت‌افزار، نرم‌افزار و نیازهای اینترنتی پیچیده اعتبارسنجی اتریوم را در یک رابط کاربری ساده‌سازی می‌کند: اتریوم را واریز کنید و stETH ثابت با نسبت ۱:۱ به دلار دریافت کنید که به‌طور خودکار به شما پاداش می‌دهد…تمام!

بنابراین، لیدو نه تنها نقدینگی فوری (stETH) را برای سرمایه قفل شده (ETH سهامدار) به کاربران می‌دهد، بلکه به دارندگان stETH با APR سخاوتمندانه نیز پاداش می‌دهد: در حال حاضر ۳/۶٪. حتی بهتر از آن، لیدو کل این فرآیند را با چند کلیک وب‌سایت ساده می‌کند.

جای تعجب نیست که لیدو از زمان راه‌اندازی به طور مداوم رشد کرده است، که توسط پیشنهادات سخاوتمندانه، انعطاف پذیری و اتصال stETH:ETH با نقدینگی عمیق تقویت شده است. توکن حاکمیتی آن دارای ارزش بازار ۱/۳ میلیارد دلاری است. نماد سهامداری لیکویید پرچمدار آن، stETH، ۱۳/۹ میلیارد دلار ارزش دارد که هفتمین دارایی بزرگ رمزارز در جهان است.

دو توکن لیدو تقریباً دو برابر دوج کوین هستند. بدون در نظر گرفتن استیبل کوین‌ها، لیدو پنجمین دارایی بزرگ رمزارز جهان است. این ۷ درصد از کل اتریوم در گردش و دو سوم از کل اتریوم موجود در نقدینگی را کنترل می‌کند.

بدتر از آن، سایر حوزه‌های اثبات سهام اتریوم نیز در حال متمرکز شدن هستند. نیکیتا ژاورونکوف، توسعه‌دهنده اصلی بلاک‌چیر (Blockchair) نیز از رول‌آپ‌های اتریوم که به لایه ۲ نیز معروف است، ابراز تاسف کرد. او در روز دوشنبه در X (توئیتر سابق) پست کرد: «انقلاب لایه ۲ گفته شده فقط یک دسته از شرکت‌های خصوصی هستند که سعی می‌کنند ارزهای دیجیتال را تصاحب کنند».

در واقع، تمام دارایی اتریوم در سه لایه بزرگ اتریوم ۲–آربیتروم، اپتیمیسم و بیس—در کیف پول‌های multisig که توسط امضاکنندگان قابل اعتماد و شرکتی کنترل می‌شوند، نگهداری می‌شوند. هر سه وعده داده‌اند که این کیف پول‌ها را در آینده در جامعه خود غیرمتمرکز کنند.

ژاورونکوف اینگونه ادامه داد: «طرح مقیاس‌پذیری اتریوم اکنون انبوهی از مجموعه‌های متمرکز با کلیدهای مدیریت است. مقیاس بندی لایه ۱ عدم تمرکز را به دنبال دارد.»

او در مورد تمرکز اتریوم در لایه ۲ نیز ابراز نگرانی کرد. اتریوم مانند بیت کوین گیر کرده: «بلوک‌های آن پر شد، توسعه دهندگان از افزایش محدودیت گس خودداری کردند. درست مانند بیت کوین که توسط لایه ۲های متمرکز خراب شد، اتریوم هم اکنون دارای لایه ۲ با کلیدهای مدیریت مخصوص به خود است.

Crypto Coffee عدم تمرکز لایه ۲ را زیر سوال برد. «لایه ۲ های متمرکز یک روش روانی برای فروش اصلی هستند.»

وکیل پرستون بیرن موافقت کرد که اکثر پروتکل‌های اتریوم به دلیل اپراتورهای متمرکزشان در برابر احضاریه و اقدامات قانونی آسیب‌پذیر هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا