اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

بحران بدهی آمریکا ادامه دارد

ری دالیو می‌گوید بحران آمریکا به دلیل کمبود خریداران در بخش بدهی ادامه دارد.

 

ری دالیو، سرمایه‌گذار میلیاردر، می‌گوید که آمریکا در حال حاضر در مراحل آخر بحران بدهی قرار دارد و پیش‌بینی می‌کند که دولت در جست‌وجوی خریداران کافی برای اوراق قرضه تازه منتشر شده مشکل خواهد داشت.

در مصاحبه جدید بلومبرگ، دالیو می‌گوید یکی از دلایل کمبود خریداران بدهی ایالات متحده ناشی از این واقعیت است که سرمایه‌گذاران نهادی که چند سال پیش اوراق خزانه خریداری کردند، به دلیل افزایش سریع نرخ بهره صندوق ذخیره فدرال (فدرال رزرو) تحت فشار بودند.

زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، ارزش اوراق قرضه قدیمی‌تری که بازدهی کمتری دارند کاهش می‌یابد، به این دلیل که دولت اوراق قرضه جدیدی را منتشر می‌کند که سود بیشتری دارد.

دالیو همچنین اشاره می‌کند که برخی کشورها پس از مشاهده چگونگی مسدود کردن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین توسط ایالات متحده و متحدانش، از انباشت بدهی در کشور ترس دارند.

«ما در آغاز یک بحران بدهی کلاسیک هستیم که در آن شکاف عرضه و تقاضا به چشم می‌خورد–یعنی زمانی که بدهی زیادی ایجاد می‌کنید و با کمبود خریدار مواجه می‌شوید.

آنچه که اهمیت دارد این است که باید از این بدهی خلاص شویم، اما آیا خریداران کافی داریم؟ در حال حاضر تغییراتی از نظر مقادیری که توسط سرمایه‌گذاران بزرگ در سراسر جهان نگهداری می‌شود، وجود دارد که سرمایه خود را در اوراق قرضه خزانه‌داری از دست داده‌اند.

در مرحله بعدی تغییرات ژئوپلیتیکی وجود دارد که عاملی تأثیرگذار است و باعث شده برخی کشورها نگران تحریم‌ها باشند.

اگر ما به این مسیر ادامه دهیم، در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال، به نقطه‌ای می‌رسیم که این تعادل بسیار دشوار می‌شود.»

دالیو در ادامه می‌گوید که سه عامل همسو با نظر او وجود دارد. اولی افزایش سریع نرخ بهره است که به گفته او می‌تواند به عامل دوم منجر شود: یعنی کاهش رشد اقتصادی.

وی در مورد متغیر سوم می‌گوید که کشور نیز شاهد درگیری داخلی به شکل شکاف‌های بزرگ ثروت است.

در این چرخه بدهی کوتاه‌مدت–که دالیو آن را چرخه هفت ساله می‌خواند–ما تقریباً در نیمه راه هستیم. به عبارت دیگر، نرخ‌های بهره در حال حاضر در سطحی هستند که احتمالاً در آن باقی خواهند ماند، اما احتمالاً از این مرحله به بعد زیاد افزایش نخواهند یافت و محدودیت مواجه می‌شویم.

عواقب این وضعیت یک اقتصاد ضعیف‌تر در آینده خواهد بود. لازم نیست رکود بزرگی باشد… اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود. هم‌زمان با این درگیری داخلی، یک مشکل مالی بزرگ هم پیش‌روی ماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا