اخبار ایرانخبر فوری

رونمایی از ریال دیجیتال در ایران تا ۱۸ بهمن

محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، اعلام کرده است که ریال دیجیتال از ۱۸ بهمن وارد فاز عملیاتی می‌شود. این بدان معناست که مردم می‌توانند از این رمزارز در خریدهای روزانه خود استفاده کنند.

بعد از اجرای آزمایشی در کیف پول سه بانک ملی، ملت و تجارت، قرار است استفاده از این رمزارز از ۱۸ بهمن ماه با مجوز رسمی بانک مرکزی در تمامی بانک‌ها به‌طور رسمی اجرا شود. فاز اولیه استفاده از ریال دیجیتال در ایران در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و امسال نیز فاز آزمایشی آن توسط ۵۰۰ کاربر انجام شد.

محمدرضا مانی یکتا، در ادامه اضافه کرد که بر اساس هدف‌گذاری انجام شده از سوی بانک مرکزی، استفاده از این رمزارز در دسته‌بندی ریزمقدار (micropayment) قرار می‌گیرد.

پروژه رمز ریال یا رمزارز ملی، نوعی پول است که به صورت همتا به همتا (P2P) قابلیت عرضه روی فناوری بلاک چین را دارد. 

ریال دیجیتال توسط بانک مرکزی عرضه و منتشر می‌شود. براساس پیش نویس ریال دیجیتال، بانک مرکزی وظیفه مدیریت چرخه عمر ریال دیجیتال، تعریف دسترسی بانک‌ها، مسدود یا فعال‌سازی و تعریف و اعمال سیاست‌های کلان مدیریت زیست‌بوم ریال دیجیتال را بر عهده دارد. در این میان، سایر بانک‌ها موظف به توزیع این رمزارز و احراز هویت کاربران هستند.

هدف از ایجاد ریال دیجیتال تسهیل چالش‌های موجود در پرداخت کارتی و کیف پول است. یکی از دلایل مطرح شده برای استفاده از ریال دیجیتال بالا بودن هزینه‌های پرداخت در سامانه‌های کشور اعلام شده که باعث شده بخشی از پرداخت‌ها مسیر خود را به سمت ریال دیجیتال تغییر بدهند. 

طبق داده‌های موجود، پروژه رمزارز ملی اولین بار در مهرماه ۹۶ بود که در سیاست نامه فناوران ملی بانک مرکزی دیده شد. در آن تاریخ قرار بود بانک مرکزی تا نیمه سال ۹۷ چارچوب قانونی و دستور کار استفاده از رمزارز ملی را مشخص کند. در همان سال، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک وقت، ابوطالب نجفی در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که بانک مرکزی سندی را برای ریال دیجیتال تدوین کرده و این شرکت پلتفرم آن را ساخته است. در همان زمان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از رونمایی نسخه آزمایشی رمزارز ملی خبر داده بود اما بعداً دلیل این وقفه زمانی را تغییر مقررات موجود در این حوزه عنوان کرد.

قرار شده که از ۱۸ بهمن ماه، ریال دیجیتال به چرخه مالی و اعتباری کشور اضافه شده و برای پرداخت‌های خرد زیر مبلغ ۲ میلیون تومان مورد استفاده قرار بگیرد.

علی صالح‌آبادی، رئیس سابق بانک مرکزی، اوایل سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که در سال جاری و پس از انتشار ریال دیجیتال، مردم می‌توانند اسکناس‌های ریال خود را به بانک مرکزی تحویل دهند و معادل آن رمزریال یا ریال دیجیتال تحویل بگیرند. باتوجه به سقف تراکنش معین شده برای ریال دیجیتال، این رمزارز قابل‌استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفاً جایگزین اسکناس خواهد شد.

تا این لحظه اجرای فاز عملیاتی ریال دیجیتال در این تاریخ از سوی بانک‌های دیگر تأیید نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا