اخبار NFT

شکایت سرمایه‌گذاران مجموعه ان اف تی Bored Ape از حراج ساتبیز

کاهش قیمت مجموعه ان اف تی Bored Ape در پی شکایت سرمایه‌گذاران از حراجی ساتبیز


سرمایه‌گذاران Bored Ape Yacht Club از حراج ساتبیز (Sotheby’s) شکایت کرده‌اند. در شکایت اخیر دسته‌جمعی علیه خالق مجموعه ان اف تی BAYC، یوگا لبز، نام حراج ساتبیز هم آمده است. شاکیان ادعا می‌کنند که این شرکت با استفاده از تاییدیه‌های معروف و شرکتی، سرمایه‌گذاران را گمراه کرده است.

پیش از این، چندین سلبریتی از جمله جاستین بیبر، جیمی فالون و مدونا درگیر اختلافات حقوقی بر سر این موضوع بوده‌اند. این سلبریتی ها در گذشته به دلیل فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتالی و پروژه‌های NFT با مشکلات قانونی مواجه شده‌اند.

اتهامات علیه حراج ساتبیز مبنی بر تبلیغات گمراه‌کننده برای مجموعه NFT 

اتهامات علیه تمرکز حراجی ساتبیز در رویدادی بود که در سپتامبر ۲۰۲۱ برای مجموعه از 101 NFT BAYC برگزار شد. یوگا لبز ۲۴,۳۹۳,۰۰۰ دلار از فروش به دست آورد که به میزان قابل توجهی از تخمین قبل از فروش، یعنی محدوده ۱۲ تا ۱۸ میلیون دلار فراتر رفت. در این دادخواست ادعا شده که خانه حراج ساتبیز با دادن حس مشروعیت به مجموعه NFT یوگا لبز به «تبلیغات گمراه‌کننده» به نفع این مجموعه کمک کرده است.

طبق این شکایت، مکس مور، رئیس حراج‌های هنر معاصر در ساتبیز، با این ادعا که خریدار فاش نشده یک مجموعه‌دار سنتی است، توصیفات BAYC NFT را نادرست توصیف کرد. شاکیان این تصویر را رد می کنند و ادعا می کنند که خریدار واقعی صرافی ارزهای دیجیتال FTX بوده است.

قیمت مجموعه ان اف تی BAYC کاهش می‌یابد

حراج مجموعه BAYC در ساتبیز در حالی برگزار شد که قیمت‌ها به آهستگی در حال رشد بودند. پس از رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۲۲، حجم معاملات NFT بین سه‌ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۳ به میزان ۳۸ درصد کاهش یافت. قیمت‌های پایه مجموعه‌های پیشرو از جمله BAYC نیز از زمان اوج خود کاهش یافته است.

در چارچوب شکایت علیه یکجا لبز، برخی از افراد ذکر شده در پرونده از خالق BAYC فاصله گرفته‌اند. وکلای مدافع جیمی فالون اظهار داشتند که او هیچ ارتباطی با شرکت نداشت، مگر اینکه میمونی بی حوصله را بخرد که در دو قسمت از برنامه تلویزیونی او عنوان شد. در همین حال، ارزش میمون Bored Ape متعلق به جاستین بیبر تا ۹۵٪ کاهش یافته است. بیبر ۱/۳ میلیون دلار برای NFT در ژانویه ۲۰۲۲ پرداخت کرد، اما ارزش آن اکنون به ۶۰ هزار دلار نزدیک شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا