اخبار تکنولوژی

آینده درآمد غول‌های فناوری متا، آمازون، گوگل و اپل با کمک هوش مصنوعی

غول‌های فناوری درباره درآمد خود از هوش مصنوعی چه می‌گویند؟

 

هیاهوی پیرامون هوش مصنوعی بیشتر از هر زمان دیگری واقعی شده و بر اساس آخرین گزارش‌های درآمد در این صنعت، همه غول‌های چند میلیارد دلاری بخش فناوری در حال ورود به این حوزه هستند.

هوش مصنوعی بدون شک میدان نبرد بزرگ بعدی برای فناوری‌های بزرگ به حساب می‌آید. هیاهوی بسیار زیادی هوش مصنوعی را احاطه کرده است. مدیران ارشد آمازون، متا، اپل و AMD همگی در آخرین گزارشات درآمدی سه‌ماهه خود، استقبال چشمگیری از قابلیت‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی نشان دادند.

در آپدیت سه‌ماهه دوم آمازون، اندی جاسی، مدیرعامل آمازون، بر ضرورت کاربرد هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت که این شرکت در تلاش است تا هوش مصنوعی را در تمام مشاغل خود از AWS گرفته تا الکسا پیاده‌سازی کند. او گفت که هوش مصنوعی تجربیات و عملیات مشتری را هدایت خواهد کرد و آن را «یک سرمایه‌گذاری و تمرکز قابل توجه» خواند.

با درآمد خالص ۶/۷ میلیارد دلار در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳، این بهترین فصل عملکرد شرکت آمازون از سال ۲۰۲۰ بود.

مدیرعامل آمازون، Jassy اظهار داشت: «سرویس وب آمازون با مجموعه‌ای از نسخه‌های مولد هوش مصنوعی که آموزش و اجرای مدل‌ها (تراشه‌های Trainium و Inferentia) را برای شرکت‌ها بسیار آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند، جایگاه رهبری خود در فضای ابری را ارتقا داده است.»

این مورد بر اساس اقداماتی مانند صندوق جدید ۱۰۰ میلیون دلاری هوش مصنوعی مولد است که اخیراً توسط سرویس وب آمازون، بازوی محاسبات ابری آمازون راه‌اندازی شده است.

در همین حال، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، درباره سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری شرکتش روی زیرساخت‌های هوش مصنوعی صحبت کرد که به وضوح در قالب توصیه‌های محتوایی بهتر و تعامل در فیس‌بوک به ثمر نشسته است. او اعلام کرد که پست‌های توصیه‌شده توسط هوش مصنوعی سریع‌ترین رشد را در دسته محتوا در فید خبری فیس‌بوک دارند.

زاکربرگ توضیح داد که متا با شرکت مایکروسافت شریک شده است تا Llama 2، آخرین نسخه از مدل زبانی بزرگ ما را اوپن سورس کند و آن را هم برای تحقیقات و هم برای استفاده تجاری در دسترس قرار دهد. این امر به برنامه‌های بالقوه شرکت متا اشاره دارد که می‌تواند به زودی نسخه تجاری مدل زبان طبیعی LLaMA خود را برای توسعه‌دهندگان خارجی منتشر کند.

مایکروسافت نیز ۱۷۵ بار در گزارش درآمد خود از هوش مصنوعی یاد کرد، بنابراین به وضوح بخش مهمی از تجارت امروز این شرکت است.

سهام مایکروسافت در طول سال ۲۰۲۳ در حال افزایش بوده و این امر نشان می‌دهد فعالیت بالایی در حوزه هوش مصنوعی داشته. این شرکت یک مشارکت استراتژیک را با OpenAI آغاز کرد که به واسطه این مشارکت درآمد بالایی به دست آورد و بعداً با متا شریک شد تا از بزرگترین مدل زبانی بزرگ اوپن سورس در جهان سود ببرد.

این شرکت درآمد ۵۶/۲ میلیارد دلاری را گزارش کرد که ۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و بخش بزرگی از آن حاصل فعالیت هوش مصنوعی است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گفت: «مشتری‌های ما بر این موضوع تاکید دارند که چگونه و با چه سرعتی می‌توانند از هوش مصنوعی نسل بعدی برای دستیابی به بزرگترین فرصت‌ها و چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستند استفاده کنند.»

اگرچه عنوان «هوش مصنوعی» هرگز در سخنرانی‌های اصلی اپل نیامده، تیم کوک، مدیرعامل شرکت، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به عنوان «فناوری‌های اصلی و بنیادی» توصیف کرد که تقریباً در تمام محصولات استفاده می‌شود.

او گفت که اپل سال‌ها روی هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT تحقیق کرده و در صورت آماده شدن، «مسئولانه» آن را در محصولات خود اضافه می‌کند. در همین راستا ویژگی‌های جدید iOS مبتنی بر هوش مصنوعی مانند تشخیص خرابی معرفی شده‌اند.

با این حال کاهش جزئی در درآمد اپل در بخش فروش سخت‌افزار دیده می‌شود: درآمد آیفون از ۴۰/۷ میلیارد دلار به ۳۹/۷ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. درآمد حاصل از فروش مک از ۷/۴ میلیارد دلار به ۶/۸ میلیارد دلار کاهش یافت و درآمد iPad از ۷/۲ میلیارد دلار به ۵/۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. اما از طرف دیگر، فروش حاصل از بخش نرم‌افزار شرکت اپل را نجات داد: اپل رکورد درآمدی بی‌سابقه در خدمات را به نام خود ثبت کرد و از ۱۹/۶ میلیارد دلار در سه‌ماهه سال قبل به ۲۱/۲ میلیارد دلار رسید.

لیزا سو، مدیرعامل AMD، به هوش مصنوعی به عنوان یک فرصت چند میلیارد دلاری اشاره کرد که مشارکت هوش مصنوعی مشتریان در سه‌ماهه اخیر ۷ برابر شده است. او انتظار دارد که تراشه‌های جدید هوش مصنوعی مرکز داده‌ها تا سه‌ماهه چهارم عرضه شوند تا از تقاضای رو به رشد در حوزه هوش مصنوعی استفاده کنند و گفت که AMD در مسیر راه‌اندازی و تولید شتاب‌دهنده‌های MI300 برای فعالیت‌های سنگین در این حوزه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا