اخبار تکنولوژی

چت‌بات xAI ایلان ماسک بهتر از ChatGPT است

ایلان ماسک راه‌اندازی چت‌بات xAI را برای گروهی از کاربران منتخب شروع کرده است.

 

ایلان ماسک اعلام کرده است که قصد دارد رقابت با شرکت OpenAI را رسماً آغاز کند. در سال ۲۰۱۵ که شرکت OpenAI تاسیس شد، ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران بود اما بعدها از این شرکت خارج شد. او اعلام کرده که شرکت رقیب خود به نام xAI را تأسیس کرده است و در روز شنبه، تعدادی از کاربران منتخب قادر خواهند بود کار با این چت‌بات را امتحان کنند. 

ماسک در توییت خود اظهار کرده که از نظر برخی جنبه‌های مهم، این چت‌بات بهترین نوع موجود در صنعت تکنولوژی هوش مصنوعی است. پروژه xAI با حمایت مالی ایلان ماسک آغاز شده و این اتفاق بعد از این افتاده که OpenAI در پاییز گذشته چت‌بات ChatGPT را به صورت عمومی عرضه کرد. 

این رویداد باعث شد که شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت و گوگل میلیاردها دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جهانی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های استارتاپ در این زمینه نیز افزایش یافت.

کمپانی xAI یک شرکت جداگانه از X Corp است، اما به گفته ماسک این شرکت به صورت مستقیم با توییتر همکاری خواهد کرد. ایلان ماسک اهداف اصلی این شرکت را تاکید بر شفافیت و صداقت گذاشته است و گفته که انگیزه عمده ساخت xAI ایجاد یک هوش عمومی مصنوعی (AGI) با هدف اصلی درک جهان است. 

AGI به نوعی از هوش مصنوعی اشاره دارد که می‌تواند هر کار ذهنی که انسان قادر به انجام آن است را انجام دهد، برخلاف هوش مصنوعی تخصص‌یافته که قادر به انجام تنها یک کار یا یک تخصص است. ایلان ماسک اعتقاد دارد که برای ایجاد یک هوش مصنوعی ایمن، باید آن را به گونه‌ای طراحی کنیم که تا جایی که امکان دارد کنجکاو و در جست‌وجوی حقیقت باشد.

ماسک گفته که انتقاداتی نسبت به شرکت OpenAI که خود یکی از بنیان‌گذاران آن بوده وارد کرده است و این شرکت را در ۲۰۱۸ ترک کرده، در حالی‌که حدود ۱۰۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده بوده: «من سال‌ها درگیر و نگران مسئله امنیت در هوش مصنوعی بودم و همیشه طرفدار اجرای نوعی نظارت و تنظیم این تکنولوژی بوده‌ام.» 

ایلان ماسک همچنین بر اهمیت تنظیم و نظارت بر توسعه هوش مصنوعی تأکید کرده و تشکیل یک نهاد دولتی برای نظارت بر توسعه هوش مصنوعی در ایالات متحده را پیشنهاد داده است. البته باید در نظر داشت که او اعتقاد دارد که تنظیم و نظارت بر هوش مصنوعی باید با دانش فراوان و توافق و اجماع همراه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا