اخبار آلت کوین هااخبار بلاک‌چین

قطعی گسترده سولانا: آیا سولانا برای سرمایه‌گذاری امن است؟

قیمت سولانا به دنبال قطعی این شبکه افت کرد.

 

سولانا، پلتفرم بلاکچین معروف به تراکنش‌های سریع و اکوسیستم رو به رشد DeFi، روز سه‌شنبه با یک مشکل روبرو شد که باعث توقف موقت عملیات آن شد. این قطعی شبکه از ساعت ۰۹:۵۳ شروع شد و حدود پنج ساعت ادامه داشت، و اولین قطعی شبکه در سال ۲۰۲۴ بود.

توکن بومی سولانا، SOL، افت قیمت مختصری را در حدود ۹۳.۶۳ دلار تجربه کرد و سپس قیمت این رمزارز برگشت. علت اصلی قطعی شبکه سولانا اینگونه مطرح شد: «قطعی شبکه سولانا در حدود ساعت ۰۹:۵۳ شروع شد و ۵ ساعت طول کشید. مشارکت کنندگان اصلی شبکه تلاش برای ارائه گزارش قطعی شبکه هستند تا علت را توضیح دهند، که پس از تکمیل تحقیقات در دسترس قرار خواهد گرفت.»

تیم سولانا سریعاً شروع به بررسی علت مشکل کردند. آناتولی یاکوونکو، مدیرعامل سولانا لبز، در توضیح این قطعی گسترده شبکه سولانا یک پست از متیو سیگل را ری توییت کرد. بر اساس گزارش‌های متیو سیگل، سرپرست تحقیقات دارایی‌های دیجیتال در VanEck، اعلام کرد که این قطعی شبکه ناشی از شکست در فرآیند Berkeley Packet Filter یا (BPF) بود که یک مکانیزم در شبکه سولاناست و مسئول استقرار، ارتقا و اجرای برنامه‌ها در این شبکه است.

او در توییت دیگری گفت: «به نظر می‌رسد قطعی گسترده شبکه سولانا مربوط به پروپوزال قبلی بهبود شبکه سولانا SMID باشد که برخی از امکانات و ویژگی‌ها را تغییر داده است؛ از جمله اضافه کردن یک مسدودکننده برای جلوگیری از استفاده از متا دیتا در BPF به این دلیل که دیگر لازم نبود.» 

در حالی که یک راه حل ارائه شد و در تست نت آن آزمایش شده بود، هنوز در شبکه اصلی پیاده سازی نشده بود. همین امر در نهایت بستری را برای بروز مشکل در شبکه و قطعی گسترده شبکه سولانا فراهم کرد.

برای رفع مشکل، توسعه‌دهندگان سریعاً خطوط کد مشکل ساز BPF را در شبکه توسعه بازنویسی کردند. اما پیاده‌سازی این راه‌حل نیازمند به روزرسانی نرم‌افزار اصلی بود که توسط تمام شرکت‌کنندگان در شبکه سولانا استفاده می‌شد. هنگامی که به روزرسانی ها اعمال شدند، عملیات شبکه دوباره از سر گرفته شد و مشکل قطعی برطرف شد. 

با وجود این مشکل موقت، اعتماد جامعه و کاربران به استحکام سولانا همچنان بالاست.

سیگل پیش‌بینی می‌کند که پس از راه‌اندازی مجدد شبکه سولانا در فعالیت DeFi شاهد رشد باشیم، به خصوص هنگامی که ربات‌های اربیتراژ از فرصت‌های بازار بهره می‌برند. 

در پی قطعی شبکه سولانا، عملکرد لحظه‌ای سولانا (SOL) کاهش جزئی داشت و توکن سولانا با قیمت ۹۵.۴۶ دلار، ۰.۵۵ درصد در طول روز کاهش یافته است. 

ارزش بازار سولانا دچار کاهش جزئی ۰.۴۳ درصد شد و در حال حاضر ارزش بازار سولانا ۴۱,۶۹۱,۵۱۱,۴۲۱ دلار است. از سوی دیگر، حجم معاملات سولانا افزایش ۱۸.۷۶ درصدی را تجربه کرد و به ۱٫۶۶۷٫۴۷۸٫۵۶۸ دلار در طول ۲۴ ساعت گذشته رسیده است. عرضه در گردش سولانا ۴۳۶٫۷۴۸٫۰۱۶ و عرضه کل سولانا ۵۶۸٫۸۷۵٫۲۱۹ بود و ارزش بازار کاملاً رقیق شده سولانا (که ابزاری برای تخمین ارزش آتی رمزارزهاست) احتمالا به رقم ۵۴٫۳۰۲٫۷۳۹٫۱۰۶ دلار می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا