اخبار آلت کوین هااخبار بلاک‌چین

تولد ۴ سالگی سولانا؛ داستان سولانا از گذشته تا امروز

سولانا، ارز دیجیتال محبوب شبکه سولانا، وارد چهارمین سال پیدایش خود شد.

 

سولانا (SOL)، ارز دیجیتال بومی پلتفرم بلاکچین غیرمتمرکز سولانا، شاهد رشد قابل توجهی بوده و در حال حاضر در بالاترین سطح خود از اواخر دسامبر ۲۰۲۱ معامله می‌شود.

آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیانگذاران سولانا، مفهوم الگوریتم اثبات تاریخ (proof-of-history) را در نوامبر ۲۰۱۷ با هدف ایجاد انقلابی در همگام‌سازی شبکه معرفی کرد. آزمایشگاه سولانا با همکاری با همکارانش، گرگ فیتزجرالد و استفان آکریج، در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و این پروژه از طریق نقاط عطفی مانند انتشار اجرای متن باز “Silk” و راه‌اندازی Mainnet Beta در مارس ۲۰۲۰ مورد توجه قرار گرفت.

این فناوری تا ژوئن ۲۰۱۸، برای اجرا در شبکه‌های مبتنی بر ابر (cloud-based networks) بزرگ‌تر شد و به یک شبکه آزمایشی ۵۰ گره‌ای، مجاز و عمومی دست یافت که به طور مداوم از ۲۵۰ هزار تراکنش در ثانیه پشتیبانی می‌کرد. این شرکت بیش از ۲۰ میلیون دلار از طریق فروش چندین توکن بین اواسط سال ۲۰۱۸ تا ژوئیه ۲۰۱۹ به دست آورد.

راه‌اندازی سولانا و مشکلات شبکه

سولانا به طور رسمی در مارس ۲۰۲۰ در میان همه گیری COVID-19 راه اندازی شد. با وجود آشفتگی مالی جهانی، این پروژه ادامه پیدا کرد و اولین بلوک در ۱۶ مارس ایجاد شد.

با این حال، سولانا با چالش‌هایی از جمله قطع معاملات و مسائل حقوقی دست و پنجه نرم می‌کرد. در ژوئیه ۲۰۲۲، این شرکت با یک دعوی حقوقی دسته جمعی مبنی بر فروش توکن‌های اوراق بهادار ثبت نشده و گمراه کردن سرمایه‌گذاران در مورد عرضه در گردش توکن‌های SOL مواجه شد. همچنین آژانس SEC سولانا را در شکایت علیه صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس دخیل دانست.

وضعیت فعلی و عملکرد

در حال حاضر، سولانا آمار قابل توجهی از جمله ۲۷۶ میلیارد تراکنش، بیش از ۱۶۰۰ اعتبارسنجی و ۲۵۴ میلیون بلاک دارد. SOL با ارزش بازار ۸۱/۷ میلیارد دلاری، پنجمین ارز دیجیتال بزرگ است. حجم معاملات روزانه به ۳/۶ میلیارد رسیده است و کاربران فعال، توکن‌های جدید، NFT‌های استخراج شده و تراکنش‌های روزانه در حال افزایش هستند. 

علیرغم موفقیت‌های اخیر، سولانا اذعان می‌کند که هنوز در مراحل اولیه خود است. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ دلاری در SOL در آوریل ۲۰۲۰ بازده قابل توجه ۱۹۱۵۹ درصدی در یک دوره چهار ساله را به همراه داشت و عملکرد قابل توجهی از شاخص S&P 500 نشان داد.

سولانا در حال حاضر ۱۸۴/۶۴ دلار قیمت دارد که اندکی کمتر از بالاترین رکورد تاریخ خود یعنی ۲۶۰/۰۶ دلار در ۶ نوامبر ۲۰۲۱ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا