اخبار بیت کویناخبار بین المللاخبار تحلیلیتحلیل تکنیکالتحلیل فاندامنتال

بهترین ژانویه برای بیت کوین از سال ۲۰۱۳

پنج نکته‌ای که باید درمورد بیت کوین در این هفته بدانید

بالاترین قیمت چندماهه بیت‌کوین همچنان ادامه دارد اما نوسانات صندوق ذخیره فدرال همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری کمیته بازارهای آزاد فدرال (FOMC) به کندل ماهانه بیت کوین رو به افزایش است.

بیت کوین یک هفته کلیدی را در شرایطی آغاز می‌کند که جهش‌ قیمت و ترس از بازگشت بازار نزولی هم‌زمان شکل گرفته است.

جفت ارز BTC/USD آمریکا پس از ثبت بالاترین بسته هفتگی خود در طول شش ماه گذشته، در سطح بالای ۴۰ درصدی خود در مقیاس سالانه باقی مانده است. در حالی که تا بسته‌شدن قیمت ماهانه تنها ۴۸ ساعت دیگر باقی مانده است، این سؤال مطرح می‌شود که آیا این سود ادامه دارد؟

برخلاف همه احتمالات، بیت کوین در این ماه فراتر از حد انتظار رشد کرده است و ژانویه ۲۰۲۳ را به بهترین ماه خود در یک دهه اخیر تبدیل کرده است.

در سراسر دنیا، نگرانی‌ها منجر به کاهش قریب‌الوقوع قیمت شده و با جو منفی حاکم بر بازار، قیمت کلان بیت کوین نیز فروکش کرده است. البته این چرخش نگران‌کننده در بازار هنوز به نتیجه نرسیده است و روزهای آتی هنوز می‌توانند دوره‌ای حیاتی برای روند بلندمدت بیت کوین باشند.

کاتالیزورها در بازار عرضه چندانی ندارند. صندوق ذخیره فدرال ایالات متحده در مورد افزایش بعدی نرخ بهره خود در این هفته تصمیم خواهد گرفت و جروم پاول، رئیس صندوق ذخیره فدرال، در مورد اقتصاد و سیاست بازار نظراتی را ارائه خواهد کرد. در ادامه بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز یک روز بعد تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

اگر بخواهیم فشار روانی بسته‌شدن قیمت ماهانه را هم به این شرایط اضافه کنیم، به‌راحتی می‌توان فهمید که چگونه هفته آینده می‌‌تواند در تاریخ بازار بیت کوین در این اواخر ناپایدارتر عمل کند.

بر اساس مقاله تحلیلی که اخیراً در سایت کوین تلگراف منتشر شده، در ادامه می‌پردازیم به ۵ نکته‌ای که باید درمورد قیمت بیت کوین در این هفته بدانید

 

پیش‌بینی کمیته FOMC از احتمال افزایش قیمت بیت کوین تا نرخ ۲۴هزار دلار

بیت کوین همچنان با افزایش هرچه بیشتر در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، مخالفان و افرادی را که فعالیت کوتاه‌مدت در بازار دارند، به چالش دعوت می‌کند.

با درنظر گرفتن این موضوع که جفت ارز BTC/USD تا تاریخ ۳۰ام ژانویه یک‌شبه به قیمت ۲۳,۹۵۰ دلار، یعنی بالاترین قیمت خود در بازه زمانی ۵/۵ ماهه رسید، آخر هفته گذشته هیچ تفاوتی با سایر بازه‌های زمانی مشابه در ژانویه نداشت و بیت کوین با موفقیت از مرز ۲۴هزار دلار برای شکوفایی نهایی عبور کرد.

چارت کندل یک هفته‌ای جفت ارز BTC/USD
چارت کندل یک هفته‌ای جفت ارز BTC/USD – منبع: TradingView

داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView نشان داد که در زمان نگارش این مقاله، رقم ۲۳,۷۰۰ دلار به یک نقطه کانونی تبدیل شد. این در حالی بود که بازارهای ایالات متحده هنوز شروع به معامله نکرده‌اند.

با درنظر گرفتن قیمت‌های فعلی، بیت‌کوین در ژانویه در محدوده رشد ۴۳/۱ درصدی خود باقی می‌ماند که بهترین ژانویه برای این رمزارز از سال ۲۰۱۳ و همچنین اولین سال صعودی برای بیت‌کوین را رقم می‌زند.

چارت بازده ماهانه جفت ارز BTC/USD
چارت بازده ماهانه جفت ارز BTC/USD – منبع: Coinglass

تحلیلگران بازار مشتاقند ببینند که پیرامون تصمیم افزایش نرخ صندوق ذخیره فدرال در کمیته بازارهای آزاد فدرال (FOMC) در اول فوریه چه اتفاقی خواهد افتاد. از آنجایی که تصمیمات این کمیته منبعی برای ایجاد نوسانات در بازار شناخته می‌شود، این رویداد می‌تواند به‌ طور قابل توجهی بر چارت کندل ماهانه تأثیر بگذارد، که یک نمونه آن تغییر رویه قیمت بیت کوین است.

چارت تشریحی جفت ارز BTC/USD
چارت تشریحی جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Crypto Chase

این نقشه راه بیت کوین را به رقم بالای ۲۵هزار دلار برد، که خود یک هدف کلیدی برای تریدرهاست.

در بین این تریدرها، کریپتو تونی (Crypto Tony) را داریم که به نزدیک شدن ۲۵هزار دلاری به میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای بیت کوین (EMA) اشاره دارد. او در ۲۹ام ژانویه به فالوورهای توییتر خود اعلام کرد که میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای درست بالای جایی که الآن هستیم، در رقم ۲۵هزار دلار قرار دارد که همانطور که می‌دانید هدف من برای بیت کوین است.

او افزود: «درحال حاضر تغییر میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای و دامنه بالاتر از سطح حمایتی حرکت اضافه‌ای به نظر می‌رسد. با اینکه هنوز این کار را انجام نداده‌ایم، مردم خیلی هیجان‌زده به نظر می‌رسند.»

چارت همراه همچنان مسیر بالقوه‌ای را در سراشیبی به سمت ۱۵هزار دلار نشان می‌دهد.

طبق گزارش آخر هفته کوین تلگراف، ال کاپو که تریدر مشهوری در دنیای رمزارزهاست، گفته که قصد دارد دارایی بیت‌کوین خود را به این امید بفروشد که در دچار افت قیمت شود و در قیمت پایین‌تری دوباره خرید انجام دهد.

در ادامه، منابع تحلیل درون زنجیره‌ای Material Indicators رقم ۲۴هزار دلار را به‌عنوان منطقه مهمی برای افزایش قیمت به سمت سطح حمایتی تعریف کرد که همگام با قیمت‌های میانگین‌های متحرک ساده ۵۰ و ۲۰۰ روزه است.

پلتفرم آماری Material Indicators، با اشاره به سخنان پاول در کمیته FOMC اظهار کردند که نقدینگی پیشنهادی بالاتر رفته است و باعث شده است که قیمت روز به قیمت منطقه کلیدی نزدیک‌تر شود.

چارت دفتر سفارش جفت ارز BTC/USD
چارت دفتر سفارش جفت ارز BTC/USD – منبع: حساب توییتر Material Indicators

 

قیمت کلان کاملاً به افزایش نرخ بهره صندوق ذخیره فدرال بستگی دارد.

باتوجه به شواهد موجود، به نظر می‌رسد هفته پیش رو تحت تأثیر افزایش نرخ بهره صندوق ذخیره فدرال و اظهارات پاول باشد.

کمیته بازارهای آزاد فدرال (FOMC) در یکم فوریه تشکیل جلسه خواهد داد که تاریخ پراسترسی برای تریدرهای بیت کوین خواهد بود.

این بار، نتیجه ممکن است کمی غافلگیرکننده باشد، اما هم‌زمان انتظار می‌رود که ۲۵ واحد افزایش قیمت را به دنبال داشته باشد. با این وجود، دامنه نوسانات پیرامون رونمایی از نرخ بهره نهایی همچنان به قوت خود باقی است.

پنتوشی (Pentoshi) تریدر و مفسر بازار رمزارزها در هفته گذشته در توییتی نوشت: «دو روز اول فوریه بی‌ثبات خواهد بود و یک روز بعد از اعلام نتیجه از سوی کمیته FOMC، بانک مرکزی اروپا نیز تصمیم مشابهی خواهد گرفت.»

با توجه به داده‌های ابزار آنالیز لحظه‌ای FedWatch، در حال حاضر ۹۸/۴ درصد اتفاق نظر وجود دارد که صندوق ذخیره فدرال ۲۵ واحد پایه افزایش قیمت خواهد داشت.

البته این میزان افزایش قیمت، در مقایسه با حرکات اخیر بازار و کوچکترین تعدیل صعودی از مارس ۲۰۲۲، کاهش محسوب می‌شود.

چارت احتمالات نرخ هدف صندوق ذخیره فدرال
چارت احتمالات نرخ هدف صندوق ذخیره فدرال – منبع: CME Group

ساتوشی فلیپر (Satoshi Flipper) مفسر محبوب رسانه‌های اجتماعی در حوزه رمزارزها گفت: «تعجب نمی‌کنم اگر بازار بعد از اعلام نتیجه کمیته FOMC رشد کند. از همین حالا می‌دانیم که ۲۵ واحد افزایش قیمت خواهیم داشت. پس قرار است جی پاول چه خبر جدیدی در این باره اعلام کند؟ آیا قرار است یک افزایش قیمت ۲۵ واحدی یا ۵۰ واحدی دیگر برای سال کاری باقی مانده اعلام شود؟»

درصورتی که فرض دلالان بازار درمورد توقف کامل روند افزایش نرخ بهره توسط صندوق ذخیره فدرال درست باشد، این امر فضای استراحت بلندمدتی را برای ریسک دارایی‌های سراسری، از جمله ارزهای دیجیتال، فراهم می‌کند.

با این حال، بسیاری نگرانند که وقتی صحبت از انتقال سیاست صندوق ذخیره فدرال به میان می‌آید، سال آینده پر از چالش باشد. این امر ممکن است زمانی رخ دهد که سیاست‌گذاران چاره‌ای جز جلوگیری از غرق شدن کشتی اقتصادی نداشته باشند.

نظر دیگری که از سوی مدیر عامل سابق BitMEX، آرتور هیز، مطرح شده، خبر از آسیب گسترده به دارایی‌های پرریسک دارد، آن هم پیش از اینکه صندوق ذخیره فدرال مجبور به تغییر مسیر شود که شامل قیمت ۱۵هزار دلاری بیت کوین هم می‌شود.

در ادامه هشدارهای بلندمدت، Alasdair MacLeod، رئیس تحقیقات Goldmoney، تنش‌های ژئوپلیتیکی پیرامون درگیری روسیه و اوکراین را به عنوان یک عامل اصلی در کاهش ارزش دارایی‌های پرریسک در آینده ذکر کرد. او گفت: «به نظر می‌رسد که هیچ‌کس به تأثیر از سرگیری درگیری اوکراین بر بازار توجه نمی‌کند.»

مک‌لئود پیش‌بینی کرد که قیمت‌ انرژی هم‌زمان با پیش‌بینی نرخ تورم ایالات متحده مطمئناً افزایش خواهد یافت. او افزود: «بازده اوراق قرضه افزایش می‌یابد و سهام افت می‌کند.»

 

اولین سیگنال خرید قطعی شاخص در طی چهار سال اخیر 

در حالی که تعداد اندکی از کارشناسان مایل به پایان دادن به آخرین بازار نزولی بیت کوین هستند، یک معیار درون زنجیره‌ای به‌طور بالقوه پیشرو است.

شاخص سود و زیان (PnL) از پلتفرم تحلیلی درون زنجیره‌ای CryptoQuant یک «سیگنال خرید قطعی» برای بیت کوین نشان داده است. از سال ۲۰۱۹ این اولین سیگنال این پلتفرم است.

هدف شاخص PnL ارائه سیگنال‌های چرخه بالا و پایین با استفاده از داده‌های ترکیبی از سه معیار درون زنجیره‌ای دیگر است. وقتی که ارزش آن از میانگین متحرک یک ساله خود بالاتر می‌رود، به عنوان یک فرصت خرید بلندمدت در نظر گرفته می‌شود.

این اتفاق درحالی رخ داده است که قیمت جفت ارز BTC/USD در ژانویه افزایش پیدا کرده است. اما در حالی که CryptoQuant اذعان دارد که وضعیت ممکن است دوباره نزولی شود، پیامدهای آن مشخص است.

اگرچه هنوز ممکن است شاخص پایین‌تر برود، اما شاخص CryptoQuant PnL سیگنال خرید قطعی برای بیت کوین صادر کرده است. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که شاخص (خط بنفش تیره) بالاتر از میانگین متحرک ۳۶۵ روزه خود (خط بنفش روشن) باشد. 

از لحاظ تاریخی، تقاطع خطوط در این شاخص همواره نشان‌دهنده آغاز بازار صعودی بوده است.

شاخص PnL بیت کوین
شاخص PnL بیت کوین – منبع: CryptoQuant

تنها CryptoQuant نیست که احتمال بازیابی قیمت‌های کمتر دیده شده را در داده‌های درون زنجیره‌ای می‌دهد، که برخی از آنها در طول صعود بیت کوین به بالاترین سطح تاریخ پس از سقوط بازار در مارس ۲۰۲۰ و در پی اتفاقات پس از کوید ۱۹ وجود نداشتند. در میان آنها، شاخص قدرت نسبی بیت کوین (RSI) است که اکنون از پایین‌ترین سطح خود جهش کرده و فاصله گرفته است.

پلن بی (PlanB) تحلیلگر مطرح هلندی و خالق مدل پیش‌بینی قیمت انباشت به جریان (Stock to Flow)، خاطرنشان کرد که آخرین بازگشت از پایین‌ترین سطح RSI در پایان بازار نزولی قبلی بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۱۹ رخ داد.

چارت RSI بیت کوین
چارت RSI بیت کوین – منبع: حساب توییتر PlanB

 

روند منضبط دارندگان رمزارز بیت کوین 

برخلاف انتظارات، سود انبوه توسط دارندگان بیت کوین معمولی هنوز شروع نشده است.

داده‌های درون زنجیره‌ای Glassnode این موضوع را تأیید می‌کند که با وجود افزایش قیمت اخیر، عرضه بیت کوین همچنان به گسترش ادامه می‌دهد.

سکه‌هایی که به مدت پنج سال یا بیشتر در کیف‌پول‌ بلا استفاده هستند، به عنوان درصدی از عرضه کلی، آخر هفته به بالاترین سطح تاریخ خود یعنی ۲۷/۸۵ درصد رسیدند.

چارت آخرین عرضه درصد بیت کوین که ۵ سال پیش فعال بوده است
چارت آخرین عرضه درصد بیت کوین که ۵ سال پیش فعال بوده است – منبع: توییتر Glassnode

 

میزان کوین‌های نگه‌داشته‌شده یا گم‌شده به بالاترین سطح خود در پنج سال گذشته رسیده است.

 

چارت عرضه فعال بیت کوین
چارت عرضه فعال بیت کوین – منبع: حساب توییتر Glassnode
چارت بیت کوین‌های ذخیره شده یا گم شده
چارت بیت کوین‌های ذخیره شده یا یا گم شده – منبع: حساب توییتر Glassnode

در همین حال، آخرین سطح فعال عرضه بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته در ۲۹ام ژانویه به پایین‌ترین حد یک ماهه خود رسید. با وجود این، داده‌های زیر از CryptoQuant نشان می‌دهد که احساس طمع به خصوص در میان سرمایه گذاران اخیر به سرعت در حال ورود به بازار است.

 

حریص‌ترین تریدرها از زمان قیمت ۶۹هزار دلار

داده‌های غیرفنی نشان می‌دهند که آنچه با ناباوری آغاز شد، با افزایش سریع بیت‌کوین به نمونه بارز رونق در بازار تبدیل شد.

شاخص ترس و طمع کریپتو (شاخص احساسی بازار ارزهای دیجیتال) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و آلت‌کوین در حال حاضر طمع کرده‌اند. این شاخص که احساسات تریدرها را به پنج دسته تقسیم می‌کند تا نرخ‌های بالای بالقوه و پایین‌ترین نرخ غیرمنطقی بازار را شناسایی کند، در حال حاضر نسبت ۵۵/۱۰۰ را نشان می‌دهد.

این نسبت اولین نشانه از ورود این شاخص به قلمرو «طمع» از مارس ۲۰۲۲ و بالاترین رقم آن از زمان بیشترین رکورد بیت کوین در نوامبر ۲۰۲۱ است.

در یکم ژانویه ۲۰۲۳، شاخص نسبت ۲۶/۱۰۰ را نشان داد، که کمتر از نصف میزان آخرین خواهش این شاخص است. با این وجود مشخص است که احساسات منفی ناشی از فروپاشی FTX و Terra LUNA در بین کاربران از بین رفته است.

شاخص ترس و طمع
شاخص ترس و طمع – منبع: Alternative.me

در یک پست وبلاگی با اشاره به معیار نسبت سود خروجی مصرف شده (SOPR) آمده است: «احساسات افرادی که در بازار فعالیت کوتاه‌مدت دارند (SOPR کوتاه‌مدت) به حریص‌ترین سطح خود از ژانویه ۲۰۲۱ رسیده است.»

در حالی که روند SOPR بالای عدد ۱ نشان‌دهنده روند صعودی است، این اندیکاتور در حال حاضر بسیار بالاتر از ۱ بوده و بیش از حد کشیده شده است. بدون افزایش ذخایر استیبل کوین در مبادلات لحظه‌ای، سوخت این روند افزایشی به سرعت تمام می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای SOPR این است که اطلاعاتی در مورد اینکه چه زمانی سرمایه‌گذاران بیت کوین ممکن است پس از ورود به محدوده سود بیشتر تمایل به فروش داشته باشند، ارائه می‌دهد.

چارت مشروح جفت ارز BTC/USD
چارت مشروح جفت ارز BTC/USD – منبع: CryptoQuant

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا