اخبار بلاک‌چیناخبار تکنولوژی

بنیاد فایل کوین: امکان ایجاد سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز در فضا

معماری متمرکز و مشکل خراب شدن فایل‌ها در فضا

 

مارتا بلچر، رئیس بنیاد فایل کوین توضیح داد که معماری متمرکز ممکن است با مشکلاتی مانند خراب شدن فایل‌ها در فضا مواجه شود.

در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووسِ سوئیس، رئیس بنیاد فایل کوین، مارتا بلچر، درباره تلاش‌های این سازمان برای نشان دادن استفاده از فناوری‌های غیرمتمرکز در ارتباطات فضایی صحبت کرد.

در ۱۶ ژانویه، بنیاد فایل کوین اعلام کرد که نمایشی را تکمیل کرده است که فایل‌ها را از زمین به فضا فرستاده و از طریق یک سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) برای ارتباطات فضایی ارسال می‌کند. به گفته بلچر، این نمایش تقریباً به دنبال سه سال همکاری با شرکت هوافضا لاکهید مارتین است که سرانجام زمانی که پروژه سودمندی سیستم‌های غیرمتمرکز در فضا را نشان داد، نتیجه داد.

بلچر توضیح داد: «از ابتدا، در واقع به عنوان یک فناوری تصور می‌شد که می‌تواند شبکه‌های از راه دور را مانند فضا فعال کند. به همین دلیل آن را سیستم فایل بین سیاره‌ای نام‌گذاری کردند. ما بالاخره به این چشم‌انداز اصلی پی بردیم.»

به دنبال این، بلچر استدلال کرد که سیستم‌های غیرمتمرکز در ارتباطات فضایی کارآمدتر هستند. در حالی که سیستم‌های متمرکز روی زمین مشکلاتی را نشان نمی‌دهند، بلچر توضیح داد که در فضا تاخیر وجود دارد. «در واقع اگر در ماه هستید یک تاخیر چند ثانیه‌ای یا اگر در مریخ هستید یک تاخیر چند دقیقه‌ای باید لحاظ شود.»

این تأخیر به این دلیل است که هر بار که کسی نیاز به گرفتن پرونده دارد، باید «همه راه را از زمین، تمام مسیر بازگشت به فضا» را طی کند. بلچر گفت که این مدل برای فضا کار نمی‌کند. با این حال، با یک سیستم غیرمتمرکز، پروتکل به جای جستجوی فایل‌ها بر اساس مکانی که هستند، از یک سیستم شناسایی محتوا استفاده می‌کند که امکان دسترسی به فایل‌ها از نزدیک‌ترین ماهواره را فراهم می‌کند.

بلچر افزود: «اگر شخصی در نزدیکی، مانند ماهواره‌ای در مدار یا اگر در ماه هستید، و اگر جایی وجود داشته باشد که فایل نزدیک‌تر باشد، آن را از هر کجا که نزدیک‌تر باشد می‌کشد».

جدا از کارایی، بلچر توضیح داد که IPFS امکان تأیید صحت داده‌ها را فراهم می‌کند. این به صورت رمزنگاری تأیید می‌کند که آیا داده‌های ارسال شده دستکاری شده‌اند یا خیر. به گفته این مقام اجرایی، این امر برای تأیید صحت تصاویر ماهواره‌ای مفید است.

بلچر گفت: «داده‌ها یک شناسه محتوا دریافت می‌کنند، و این بدان معناست که اگر دستکاری شود، شناسه محتوا تغییر می‌کند، به این معنی که شما واقعاً می‌توانید به صورت رمزنگاری تأیید کنید که داده‌های مربوط به تصویر ماهواره‌ای است که گرفته‌اید.»

علاوه بر این، مدیر اجرایی به برخی مسائل مربوط به معماری متمرکز در مواجهه با تشعشعات و زباله‌های فضایی اشاره کرد. بلچر توضیح داد که ذخیره فایل‌ها در فضا چالش برانگیز است زیرا عواملی مانند تشعشع می‌توانند فایل‌ها را خراب کنند. با یک پروتکل غیرمتمرکز، بلچر معتقد است که مشکلی ایجاد نخواهد کرد زیرا فایل‌ها از هر جایی کشیده می‌شوند. «شما می‌توانید نسخه‌های زیادی داشته باشید و اگر یک فایل خراب شود، چندان مهم نیست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا