اخبار بلاک‌چین

چرا بلاکچین با بانکداری دست دوستی نمی‌دهد؟

آیا می‌توانیم به‌زودی منتظر ادغام فناوری بلاکچین و دنیای مالی باشیم؟

 

زمانی که حوزه‌های مالی پیشرفته و فناوری با یکدیگر ادغام می‌شوند یک منظره جذاب و دیدنی می‌سازند. از این رو وارد شدن به فضای بلاک چین به‌عنوان یک فناوری جدید مرز بعدی برای امور مالی است. 

نکات مهم

  • بلاکچین همان تحول عظیم در امور مالی است که البته طبق انتظارها پیش نرفته و تاثیر چشمگیری نداشت.
  • عملکرد بلاکچین ایمن و شفاف است.
  • عدم وجود نظارت و همچنین بروز چالش‌های نقدینگی مانع از ادغام کامل آن با وال استریت می‌شود.

با این حال، با وجود تمام پتانسیل‌های بلاکچین، به نظر می‌رسد که وال استریت و بلاک چین هنوز در مرحله آشنایی هستند و دست دوستی نداده‌اند. در این مقاله قصد داریم دلایل آن را بررسی کنیم.

ظاهر بلاکچین با واقعیت این فناوری فاصله دارد

سال ۲۰۱۵ را به خاطر دارید؟ در آن سال Blythe Masters، شخصیت برجسته وال استریت، مدیرعامل Digital Asset Holdings شد و دنیای مالی تغییر و تحول پیدا کرد. در آن زمان به نظر می‌رسید که بلاکچین وارد حوزه بانکی می‌شود. پیام کاملاً واضح بود: آینده امور مالی به اندازه شروع اینترنت مبهم به نظر می‌رسید.

از گذشته به زمان حال برگردیم. اکثر استارت‌آپ‌های بلاکچین از جمله دارایی‌های دیجیتال طبق انتظار پیش نرفتند و سر و صدا به پا نکردند. البته برخی ارزهای دیجیتال لحظه‌های خیره‌کننده‌ای نیز داشتند. 

هرچند خارج از این جایگاه، سیستم مالی به اندازه کافی تحت تاثیر لرزش‌های بلاک‌چین قرار نگرفت. هرچند شاید بهتر باشد که در مورد فروپاشی رمزارزهای اخیر صحبت نکنیم چرا که شک و تردید را در این فضا بیشتر کرد.

ماهیت بلاکچین

اما موضوع اصلی اینجاست که منتقدان و علاقه‌مندان باید به طور یکسان هسته بلاک چین را بشناسند. این موضوع به ارزهای دیجیتال و رالی‌های بازار محدود نمی‌شود. 

بلاکچین در قلب خود یک صفحه گسترده باز و پیشرفته است که به‌ص.را آنلاین فعال است و برای هر کس در هر زمان و مکانی قابل دسترسی است. به علاوه هر تراکنش یا دارایی دیجیتال بلاکچین مخصوص به خودش را دارد. 

قسمت جادویی ماجرا کجاست؟ کریپتو جادو است. یک کد ایمن روی تمام این صفحات گسترده بلاکچین حکمرانی می‌کند. برای هر تغییری به آن کلید دقیق نیاز دارید. این موضوع نشان‌دهنده شدت امنیت بلاکچین است.

هرچند برخی از افراد در مورد هک‌های دارک نت روی بلاک چین صحبت می‌کنند. با این حال در واقعیت، این نقص‌ها کدهای کلیدی بلاکچین را هدف قرار می‌دهند. 

دیوید تریت، یکی از پیشگامان فناوری Accenture، به پتانسیل بلاک چین اشاره می‌کند و معتقد است که بلاکچین در واقع یک «شفافیت بدون تقلب» است. دنیای مالی به سمت عملیات شفاف و حسابرسی دقیق حرکت می‌کند و به‌نظر می‌رسد بلاک چین قدم منطقی بعدی در این مسیر است.

موانع دوستی بین بلاکچین و بانکداری

اگر بلاکچین واقعاً یک صنعت رو به رشد است چرا وال استریت به سمت بلاکچین حرکت نمی‌کند؟ حامیان بازارهای سنتی ذاتاً محتاط هستند، به ویژه زمانی که صحبت از مبالغ زیاد و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار می‌شود. از این رو حرکت به سیستم جدید یک فرار نیست بلکه یک تعهد بلندمدت به حساب می‌آید. 

از طرفی معمای نقدینگی هنوز حل نشده است. بازارهای فعال به دلیل مزیت‌های قیمتی و حداقل هزینه‌های مبادله هنوز در راس هستند. حتی اگر بلاک چین فناوری‌های برتری ارائه دهد، انتقال از سیستم‌های تثبیت‌شده بانکی مانند بازار عظیم اوراق قرضه کار آسانی نیست. 

با این حال، این تمام ماجرا نیست. تسویه و پردازش معاملات اصلی‌ترین رقبای پذیرش بلاکچین هستند. هرچند، چالش واقعی ادغام تراکنش‌های ثبتذشده در بلاکچین با تراکنش‌های خارج از آن است. 

شرکت‌هایی مانند Web3 به ویژه Chainlink در حال پیشرفت هستند، دوره آموزشی Web3 برگزار می‌کنند، و روی ادغام یکپارچه بلاکچین با داده‌های خارجی تمرکز دارند.

علاوه بر این، غول‌های بانکداری سنتی نسبت به جذابیت‌های بلاک چین بی‌تفاوت نیستند. برای مثال سیتی گروپ در حال انجام پروژه‌ای برای تبدیل پول نقد به توکن‌های دیجیتال است و  قصد دارد که نقل و انتقالات مالی را ساده‌تر کند. 

از طرف بانک آمریکایی جی پی مورگان نیز این روند عقب نیفتاده است و در حال حاضر تراکنش‌های بین مشتری را از طریق یک شبکه تسویه حساب مبتنی بر بلاک چین انجام می‌دهد.

اما طبق گفته Accenture’s Treat، تحول یک امر یک شبه نیست. علی‌رغم خوش‌بینی و حرکت‌های فزاینده به سمت پذیرش بلاکچین، دنیای مالی همچنان محافظه‌کارانه عمل می‌کند و منتظر یک لحظه مناسب برای جهش کامل به سمت دنیای دیجیتال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا