اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

راه‌اندازی استیبل کوین ژاپن؛ چگونه این کشور در این زمینه پیشرو است؟

اولین استیبل کوین ژاپن احتمالاً در ژوئن آینده راه‌اندازی می‌شوند.


راه‌اندازی و صدور اولین استیبل کوین های ژاپن؛ قانون جدید ژاپن سعی‌ دارد یکی از بزرگترین ترس‌ها در مورد
استیبل کوین‌های پیشرو بازار برطرف کند. آیا صادرکنندگان استیبل کوین‌ها واقعاً دارایی‌هایی برای حمایت از این ارزها دارند؟

اکثر کشورها هنوز قانون خاصی برای استیبل کوین‌ها ندارند. هرچند در این زمینه کشور ژاپن استثنا است و به عنوان پیشگام، قصد قانون‌گذاری و تنظیم استیبل کوین‌ها را دارد.

کشور ژاپن نشان می‌دهد که قانون‌گذاری در استیبل کوین‌ها واقعاً امکان‌پذیر است، هرچند کنگره ایالات متحده هنوز بر سر این موضوع بحث دارد و هیچ لایحه‌ای برای استیبل کوین‌ها را به قانون تبدیل نکرده‌اند. در طرف دیگر ماجرا مقررات استیبل کوین اتحادیه اروپا سال آینده اجرا می‌شود.

البته ناگفته نماند که تا همین اواخر این نوع ارزهای دیجیتال در ژاپن ممنوع بودند زیرا برای حفظ ارزش خود با دارایی‌های واقعی مثل دلار آمریکا مبارزه می‌کردند. حال یک چالش اصلی وجود دارد: ژاپن چگونه می‌خواهد سیستمی ایجاد کند که استیبل کوین‌ها را به صورت امن و سودآور انتشار دهد؟

بدیهیست که خطراتی نیز در این مسیر وجود دارد. ارزش کل بازار کریپتو و استیبل کوین‌ها بیش از ۱۲۴ میلیارد دلار است. برای مثال، پی‌پال اخیراً استیپل کوین خود را منتشر کرد. به علاوه سرمایه‌گذاران در کشورهایی که تورم بالایی دارد و ارزش پول پایین است از استیبل کوین‌های دلاری برای ذخیره سرمایه‌های خود استفاده می‌کنند. 

با این حال،‌ اهمیت استیبل کوین‌ها در صنعت کریپتو منجر به بروز نگرانی‌ها در مورد ثبات آن‌ها شده است. برای مثال، پروژه الگوریتمی پایدار Terra Luna در ماه می سال ۲۰۲۲ سقوط کرد و ضررهای میلیارد دلاری در پی داشت. 

مدت‌هاست که نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد استیبل کوین‌های غالب جهان مانند تتر وجود دارد. به علاوه نیویورک تایمز معتقد است که تتر می‌تواند کریپتو را از بین ببرد. این ترس بیش از هر چیزی در بخش بانکی وجود دارد و سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند استیبل کوین‌های خود را به صورت دلار بازخرید کنند اما متوجه می‌شوند که دلار کافی وجود ندارد.

مقررات استیبل کوین ژاپن سعی می‌کند برخی از بزرگترین ترس‌ها در مورد استیبل کوین‌ها را از بین ببرد. حتی اگر ژاپن بتواند این کار را انجام دهد، چگونه تضمین می‌کند که دارایی‌ها به آسانی در دسترس همه قرار می‌گیرند؟ به علاوه ژاپن چگونه از سرمایه‌گذاری‌های غیرشفاف و خطرناک جلوگیری می‌کند؟

در انتظار برای قانون‌گذاری‌های استیبل کوین

حل این مشکلات کار آسانی نیست و راه‌اندازی یک استیبل کوین در ژاپن به سرعت انجام نمی‌شود. Tatsuya Saito، بنیانگذار مدیرعامل Progmat گفت: 

«اولین استیبل کوین‌های ژاپن احتمالاً در ژوئن آینده راه‌اندازی می‌شوند.» 

سایتو گفت که اقدامات مربوط به مجوز و تایید آن توسط قانون‌گذارهای ژاپنی حداقل یک سال طول می‌کشد. بایننس ژاپن (بازوی محلی بزرگترین صرافی رمزارز جهان) به همراه تراست بانک میتسوبیشی و Progmat همکاری خود را برای بررسی پروژه ساخت استیبل کوین جدید اعلام کردند. 

سایتو در مصاحبه‌ای با CoinDesk گفت که در حال گفت‌وگو با ۱۰ پروژه مختلف است و می‌خواهد استیبل کوین را در ژاپن راه اندازی کند. همه این پروژه‌ها قصد دارند که استیبل کوین مبتنی بر دلار و استیبل کوین مبتنی بر ین را بسازند. به گفته سایتو، هیچ یک از این پروژه‌ها به طور رسمی روند صدور مجوز را آغاز نکردند و تنها در مرحله ایده هستند.

Circle صادر کننده USDC، دومین استیبل کوین بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است. این شرکت اعلام کرد که علناً به بازار ژاپن نگاه می‌کند. فقط بانک‌ها، خدمات انتقال وجه و شرکت‌های معتمد می‌توانند استیبل کوین در ژاپن صادر کنند. 

صادرکنندگان استیبل کوین یک تراست در ژاپن می‌سازند و استیبل کوین‌ها را از طریق آن صادر می‌کنند. در واقع، دارایی‌هایی که پشتوانه مبادلات استیبل کوین در صرافی‌های ژاپنی هستند باید در این منطقه نگهداری شود.

از طرفی با مشارکت بانک‌های ژاپنی، صادرکنندگان می‌توانند استیبل کوین‌های خود را بدون نیاز به دریافت مجوز ویژه در کشور ژاپن صادر کنند. به علاوه ناشران می‌توانند کنترل دارایی‌ها و برون‌سپاری حضانت داخلی را طبق مقررات انجام دهند.

سایتو گفت که صرافی‌های ارز دیجیتال می‌خواهند استیبل کوین‌ها را فهرست کنند و برای این کار باید مجوز بگیرند اما هیچ کدام به طور رسمی اقدامی انجام ندادند.

چالش‌های تجاری در قانون‌گذاری آلت کوین‌ها

ژاپن مقررات سختگیرانه‌ای برای محافظت از دارایی‌های زیربنایی استیبل کوین‌ها دارد. اگر یک استیبل کوین داخلی تحت یک ساختار تراست صادر شود، صد در صد ارزهای قانونی مانند دلار و ین باید پشتوانه این استیبل کوین باشند و در یک تراست در داخل ژاپن نگهداری شوند. 

این الزامات به تضمین امنیت دارایی‌ها کمک می‌کند اما کسب درآمد برای صادرکنندگان استیبل کوین در ژاپن کمی سخت‌تر می‌شود. در واقع این یک چالش برای استیبل کوین‌های مبتنی بر ین است زیرا نرخ بهره برای سپرده‌های بانکی ژاپن در حال حاضر بسیار پایین است و به زیر یک درصد می‌رسد.

این قانون برای استیبل کوین‌های داخلی مبتنی بر دلار شرایط خوبی فراهم می‌کند. به بیان دیگر، باید تمام دلارها را در سپرده بانکی در ژاپن نگه دارید اما می‌توانید نرخ سود بالاتری برای سپرده‌های دلاری بگیرید.

اما سوال اصلی اینجاست: آیا استیبل کوین‌ها در ژاپن موفق می‌شوند؟ شما نمی‌توانید دارایی‌های اساسی را سرمایه‌گذاری کنید و اگر کارمزد تراکنش‌ها خیلی زیاد باشد، هیچکس از این گزینه استفاده نمی‌کند. از طرفی هزینه‌های پذیرش نیز بالاست و باید راهی برای کسب درآمد از آن‌ها پیدا کنید.

سایتو راه‌های دیگری را بیان می‌کند. طبق گفته او: «صرافی‌هایی که استیبل کوین‌های خارجی را مدیریت می‌کنند محدودیت یک میلیون ینی برای هر تراکنش با آن استیبل کوین دارند.»

برای مثال، اگر یک صادر کننده استیبل کوین خارجی بخواهد نهاد خود را در ژاپن از طریق یک تراست ایجاد کند محدودیتی نخواهد داشت. البته، استیبل کوین صادر شده در ژاپن با استیبل کوینی که در سراسر جهان وجود دارد متفاوت است. برای مثال اگر Circle، کوین USDCJ را به جای USDC منتشر کند، نقدینگی مشابهی وجود نخواهد داشت.

ایجاد توازن مناسب بین امنیت و سودآوری تنها یکی از دلایل و چالش‌های مقررات استیبل کوین است. به علاوه همین موضوع توضیح می‌دهد که چرا حوزه‌های غذایی مختلف هنوز مقررات استیبل کوین را به یک قانون رسمی تبدیل نکردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا