اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

ترکیه گزارش فاز اول پروژه لیر دیجیتال را منتشر کرد

فاز اول لیر دیجیتال ترکیه استارت خورد.

 

بانک مرکزی ترکیه (CBRT) اخیراً گزارش خود را در مورد فاز اولیه پروژه تحقیق و توسعه لیر دیجیتال ترکیه بانک مرکزی منتشر کرده است. این پروژه در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و روی سیستم هویت دیجیتال، سیستم ارز دیجیتال، لایه خدمات و کیف پول تمرکز دارد.

ماهیت چند بخشی این سیستم، امکان جایگزینی آسان اجزای آن را فراهم می‌کند. این پروژه روی پلتفرم مجموعه لیر دیجیتال ترکیه (Digital Turkish Lira Collaboration Platform) و با همکاری نهادهای علمی و فناوری اجرا می‌شود. 

لیر دیجیتال ترکیه به عنوان یک CBDC و یک روش واسطه طراحی شده است و قابلیت همکاری بدون رقابت با محصولات مالی موجود را دارد. از طرفی، بانک مرکزی جمهوری ترکیه بر پرداخت‌های قابل برنامه‌ریزی و قالب‌های قراردادی تأکید دارد و از مشارکت مؤسسات عمومی و نهادهای دارای مجوز مطمئن است.

در این میان، فاز دوم پروزه لیر دیجیتال ترکیه، موارد دیگر مانند پرداخت‌های هوشمند، پرداخت‌های آفلاین و ملاحظات حقوقی و اقتصادی را با تمرکز بر اپلیکیشن‌های موبایل بررسی خواهد کرد. با این حال، هیچ جدول زمانی مشخصی برای فاز دوم ارائه نشده است. علاوه بر این، ترکیه به طور همزمان در حال توسعه یک چارچوب نظارتی برای ارزهای دیجیتال و رفع نقاط ضعف موجود در مقررات رمزارز خودش است. این اقدامات ترکیه تاثیر مثبتی روی وضعیت این کشور در لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی می‌گذارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا