اخبار استخراجاخبار بیت کوین

قدرت استخراج بیتکوین به متمرکزترین حد خود از سال ۲۰۱۳ رسید

احتمالا حمله ۵۱ درصدی در شبکه بیتکوین افزایش یافته است.

 

قدرت استخراج بیتکوین اخیراً در دست افراد معدودی متمرکز شده است و به وضعیتی شبیه به سال ۲۰۱۳ بازگشته است. در ۷۲ ساعت گذشته، Antpool و Foundry USA مجموعاً ۵۱/۴۳ درصد از کل نرخ هش بیتکوین را در اختیار داشته‌اند. این سطح از کنترل متمرکز از سال ۲۰۱۳ که استخرهای استخراج مانند Ghash و Btc Guild بر ۵۵ درصد نرخ هش شبکه تسلط داشتند، بی‌سابقه بوده است.

قدرت استخراج بیتکوین به متمرکزترین حد خود از سال ۲۰۱۳ رسید

در مارس ۲۰۱۳ یک فورک تصادفی در شبکه بیتکوین اتفاق افتاد که منجر به همکاری BTC Guild با توسعه‌دهندگان برای بازگرداندن نرم افزار به حالت اولیه شد. این امر باعث ایجاد بحث‌هایی در مورد تمرکززدایی بیتکوین شد و سؤالات نگران‌کننده‌ای را در مورد پروتکل آن ایجاد کرد. اکنون نیز هش ریت ترکیبی Antpool و Viabtc منعکس کننده همان تمرکز قدرت استخراج بیتکوین است که در سال ۲۰۱۳ مشاهده شد.

قدرت استخراج بیتکوین دوباره متمرکز شده و این نگرانی‌هایی را در جامعه برانگیخته است؛ از جمله درباره حملات احتمالی ۵۱ درصدی و مسائل سانسور در بحث‌های هش و اجماع شبکه. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) برخی آدرس‌ها را در لیست سیاه قرار داده و به ماینرها این اختیار را می‌دهد که تراکنش‌هایی را که باید پردازش کنند، انتخاب کنند. در پاسخ به فشارهای نظارتی، شرکت استخراج بیتکوین Marathon در آمریکای شمالی در ابتدا بلوک‌های منطبق با نظر OFAC را تولید کرد اما بعداً پس از معرفی Taproot در بیتکوین این روش را کنار گذاشت.

چالش در تلاش‌ها برای تمرکززدایی

استخر F2pool که در حال حاضر چهارمین استخر بزرگ ماینینگ است، به دلیل فیلتر کردن تراکنش‌های مرتبط با آدرس‌های مورد تایید OFAC با انتقاد مواجه شد اما پس از بازخورد منفی جامعه، این عمل را متوقف کرد. حتی استخر استخراج Ocean Pool که توسط جک دورسی پشتیبانی شده و توسط توسعه‌دهنده بیت‌کوین کور، لوک دشجر رهبری می‌شود، به دلیل سانسور تراکنش‌های مربوط به روش‌های حریم خصوصی coinjoin و اینسکریپشن‌های Ordinal با انتقاد مواجه شد. علیرغم کاهش جزئی در نرخ هش پس از واکنش منفی جامعه، قدرت هش Ocean Pool بالای ۴۵۰ پتاهش در ثانیه (PH/s) باقی مانده است.

چشم‌انداز در حال  تغییر در استخراج بیتکوین اکنون با نگرانی در مورد متمرکز بودن قدرت استخراج بیتکوین و نگرانی‌های جدید در مورد سانسور پر شده است. رسیدگی به این امور مستلزم هوشیاری و نظارت مستمر است. مقایسه وضعیت فعلی شبکه بیتکوین با سال‌های گذشته الگوهای جالبی را نشان می دهد. در سال ۲۰۱۶، دو استخر برتر تنها ۳۲/۲۵ درصد از نرخ هش را در اختیار داشتند، در حالی که سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شاهد چنین تمرکزی در قدرت استخراج نبودند. با این حال، در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، استخرهای استخراج بیتکوین دوباره شروع به متمرکز شدن کردند. تا ژوئن ۲۰۲۲، Foundry USA و Antpool مقدار ۳۸/۴۷٪ از کل نرخ هش را در اختیار داشتند.

از آنجایی که جامعه با چالش‌هایی در رابطه با ماهیت غیرمتمرکز بیتکوین دست و پنجه نرم می‌کند، طرفداران تمرکززدایی باید از تلاش مداوم برای یکپارچگی شبکه و آینده استخراج بیتکوین اطمینان حاصل کنند. اکنون که شرایط موازی با سال ۲۰۱۳ است، حفظ تعادل در توزیع نرخ هش برای حفظ اصول تمرکززدایی در شبکه بیتکوین از اهمیت بالایی برخوردار است. وضعیت فعلی استخراج بیتکوین منعکس کننده یک اکوسیستم پویا است که در آن نگرانی‌ها در مورد تمرکز قدرت استخراج و سانسور تراکنش‌ها در کانون توجه قرار دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا