اخبار تکنولوژیاخبار وب 3

دلیل شکست بازی‌های وب3 در ۵ سال اخیر چیست؟

بازار نزولی کریپتو و کاهش علاقه به پروژه‌های گیمفای

 

اخیراً فضای بازی‌های مالی یا گیمفای (GameFi) از زمان پیدایش در سال ۲۰۱۷ نرخ شکست بالایی را به ثبت رسانده است. همانطور که قبلاً در رمزآگاه گزارش دادیم، در ۵ سال اخیر بیش از 75 درصد از کل بازی‌های وب3 راه اندازی شده به دلیل کاهش علاقه کاربران شکست خورده‌اند، یعنی از هر ۴ بازی ۳ بازی از بین رفته است.

تیم تحقیقات CoinGecko بازی‌های وب3 را که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ راه‌اندازی شده‌اند، ارزیابی کرده و پروژه‌های فعال را تا ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ بر اساس پایگاه تحلیلی داده‌های بلاکچین Footprint Analytics شناسایی کرد. اگر میانگین متحرک ۱۴ روزه تعداد کاربران فعال پروژه‌های گیمفای ۹۹ درصد یا بیشتر کاهش یابد، آن پروژه غیرفعال در نظر گرفته می‌شود.

این مطالعه نشان داد که تقریباً ۲۱۲۷ بازی وب3 که در پنج سال گذشته راه اندازی شده‌اند شکست خورده‌اند. میانگین نرخ شکست سالانه پروژه‌های گیمفای از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۸۰/۸ درصد بوده است.

موفقیت برخی از بازی‌های اولیه وب3 مانند CryptoKitties در اواخر سال ۲۰۱۷ منجر به راه‌اندازی چندین بازی دیگر و محبوبیت بازی‌های کسب درآمد (P2E) شد. در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۲۲ بازی وب3 به بازار عرضه شد. با این حال، ۳۰۷ بازی در همان سال شکست خورد و نرخ شکست ۷۲/۷٪ را به خود اختصاص دادند.

طی دو سال بعد، علاقه به گیمفای کاهش یافت زیرا صنعت با بازار نزولی کریپتو دست و پنجه نرم می‌کرد. در نتیجه، تنها ۲۴۴ بازی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد که از میان آنها ۲۳۰ پروژه با نرخ‌های شکست ۹۴/۳ و ۹۴/۲ درصدی از بین رفتند.

در سال ۲۰۲۱، نرخ شکست بازی‌های وب3 به ۴۵/۹ درصد کاهش یافت و ۳۳۹ پروژه در همان سال غیرفعال شدند. با وجود داشتن یکی از بزرگترین رقم بازی‌های شکست خورده در میان همه سال‌ها، نرخ سال ۲۰۲۱ کمترین میزان است.

سال ۲۰۲۲ بالاترین نرخ شکست ۱۰۷/۱٪ را به ثبت رساند زیرا تعداد بازی‌های وب3 مرده در آن بیش از دو برابر شد و به بالاترین میزان سالانه ۷۴۲ رسید.

در همین حال، حدود ۵۰۹ پروژه گیمفای در سال ۲۰۲۳ با نرخ شکست ۷۰/۷٪ غیرفعال شده‌اند. پلتفرم CoinGecko می‌گوید کاهش نرخ شکست می‌تواند نشانه‌ای از تثبیت فضای وب3 باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا