اخبار تحلیلی

چرا این چرخه کریپتو با چرخه‌های قبلی متفاوت است؟

بررسی ۵ دلیل برای اینکه چرخه فعلی کریپتو با چرخه‌های قبلی متفاوت است.

 

پادشاه کریپتوکارنسی، بیت کوین، آخر هفته حرکت امیدوارکننده‌ای داشت که نشان می‌دهد چرخه فعلی کریپتو با چرخّ‌های قبلی متفاوت است، چرا که بیتکوین موفق شده به طرز شگفت‌انگیزی تمامی آلت‌کوین‌های دیگر را تشویق به حرکت کند. این ارز دیجیتال محبوب توانست ناحیه مقاومت ۲۸۸۰۰ دلاری را به ناحیه حمایت تبدیل کند. 

با این حال سرمایه‌گذاران با تجربه به جای حرکت‌های کوتاه‌مدت روی چرخه‌های بلندمدت تمرکز می‌کنند. یکی از تحلیلگران معروف کریپتو می‌گوید که این چرخه متفاوت است و ۵ دلیل برای این تفاوت بیان کرد.

چرخه‌های کریپتو

افزایش قیمت بیت کوین مساویست با افزایش سایر ارزهای دیجیتال. تا به حال این اتفاق نیفتاده که بیت کوین یک روند نزولی داشته باشد و اکثر آلت‌کوین‌ها به روند صعودی روی بیاورند. از طرفی از آنجایی که بیت کوین روی بازار تسلط دارد، سرمایه‌گذاران باید چرخه‌های ۴ ساله بیت کوین را بررسی کنند.

هاوینگ نشان‌دهنده یک دوره حیاتی در این چرخه‌هاست. داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که روند قیمت بیت کوین ۲ سال افزایش و یک سال کاهش داشته و سال آخر دوره انباشت بود. تحلیلگر رمزارز معروف به Caprioleio معتقد است که چرخه فعلی با سایر چرخه‌ها متفاوت است.

او برای این موضوع ۵ دلیل اصلی معرفی کرد که در ادامه به توضیح هریک می‌پردازیم.

  • نرخ هش بیت کوین در میانه فصل نزولی به اوج خود رسید.
  • در اواسط فصل نزولی عرضه بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران بلندمدت به بالاترین حد خود یعنی ۷۶/۲ درصد رسید. 
  • دولت‌ها در بسیاری از کشورها وارد بیزینس استخراج بیت کوین شدند.
  • پذیرش بیت کوین به اوج خود رسید و اکنون شرکت‌های بیشتری پرداخت‌های کریپتو را می‌پذیرند.
  • ارزش قفل شده بیت کوین در شبکه لایتنینگ از ۱۵۰ میلیون دلار فراتر رفت.

دلیل اول: اوج قیمت هش ریت بیتکوین

اولین موضوعی که Caprioleio به آن اشاره می‌کند نرخ هش بیت کوین است. این موضوع نشان می‌دهد که ماینرها چقدر فعال هستند و چه مقدار قدرت محاسباتی را به این فرایند اختصاص می‌دهند. 

نمودار نرخ هش بیت کوین
نمودار نرخ هش بیت کوین – منبع: COINTURKNEWS

 

اگر نرخ هش ریت بیت کوین بالاتر باشد، شبکه امن‌تر و قدرتمندتر می‌شود. بر اساس نمودار به اشتراک گذاشته شده توسط این تحلیلگر، این شاخص در سطح «دیوانه‌کننده‌ای» قرار دارد.

در حالی که بیت کوین به اوج قیمت خود یعنی ۶۹ هزار دلار رسید، قدرت هش بیت کوین در سطح پایین‌تری قرار داشت. اما چرا این اتفاق افتاد؟

«این موضوع نشان‌دهنده رشد روز افزون روند صنعتی شدن است. بدیهیست که شرکت‌های انرژی و دولت‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.»

دلیل دوم: سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین

این چرخه متفاوت است، زیرا همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تعداد سرمایه‌گذاران بلندمدت به شدت زیاد شده‌اند. این معیار در سال ۲۰۱۵ به این سطح رسید و اکنون در میانه بازار نزولی به اوج خود برگشته است. 

چنین سطحی از سرمایه‌گذاری بلندمدت حتی در ابتدای بازار صعودی ۲۰۲۱ یا بازار صعودی ۲۰۱۷ نیز مشاهده نشد. اگر بخش بزرگی از عرضه در دست سرمایه‌گذاران بلندمدت باشد، بیت کوین کمتری برای فروش در صرافی‌ها وجود دارد. 

نمودار افزایش تعداد سرمایه‎گذاران بلندمدت
نمودار افزایش تعداد سرمایه‎گذاران بلندمدت – منبع: Glassnode

پیش‌بینی اینکه با تایید ETF بیت کوین، قیمت این پادشاه ارز دیجیتال چقدر تغییر می‌کند کار سختی نیست. اگرچه حجم معاملات زیاد نیست اما تنها ۲۴/۸ درصد از عرضه برای فروش در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دارد. این به این معنی است که در صورت افزایش تقاضا ممکن است تجمع بزرگتری از سرمایه‌گذارها وجود داشته باشد.

دلیل سوم: دولت‌ها و استخراج بیتکوین

اگر دولت‌ها می‌توانند طلا استخراج کنند، پس چرا به سراغ استخراج بیتکوین نروند؟ اگر سال‌ها پیش این سوال را می‌پرسیدید پاسخ این بود که بیتکوین چیست؟ اما در حال حاضر دولت‌ها از این ارز دیجیتال حمایت می‌کنند و حتی به ماینینگ بیت کوین نیز روی می‌آورند. تنها مشکل سرمایه‌گذاری روی بیتکوین تحریم‌های آمریکاست و غیر از این، دیگر مشکلی سرمایه‌گذاران را تهدید نمی‌کند.

  • السالوادور: پروژه ماینینگ با انرژی آتشفشانی و ارتقا در این زمینه.
  • ایران: تشویق و مشروعیت بخشیدن به ماینینگ بیت کوین. حتی یک رویکرد فراتر دارد و به برخی از شرکت‌ها اجازه می‌دهد که بیت کوین را از استخراج کنندگان محلی تهیه کنند و به کشورهای دیگر بفرستند.
  • ونزوئلا: اگرچه ارز دیجیتال ونزوئلا، Petro، فراموش شده است اما رویکرد مثبتی نسبت به این بازار دارد.
  • روسیه: گزارش‌هایی مبتنی بر مشارکت نهادهای دولتی روسیه در استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد.
  • قزاقستان: پس از ممنوعیت در چین، ماینرها برای ماینینگ تشویق شدند.
  • بوتان: ماینینگ یک درصد از کل توان شبکه در کشور را تشکیل می‌دهد.

دلیل چهارم: شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

تراکنش‌های شبکه لایتنینگ طی ۲ سال، ۱۲۰۰ درصد افزایش یافته است. این تحلیلگر گفت که ارزش قفل شده در این شبکه برای اولین بار از ۱۵۰ میلیون دلار فراتر رفت. افزایش علاقه به LN کاهش قیمت بیتکوین را بی‌معنی می‌کند و همین موضوع بسیار هیجان‌انگیز است.

حجم شبکه Lightning بیت کوین
حجم شبکه Lightning بیت کوین – منبع: Glassnode

شبکه لایتنینگ به انتقال سریع و ارزان بیت کوین کمک می‌کند و در بخش خدمات کریپتو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر تراکنش‌ها ۱۲۰۰ درصد افزایش پیدا کند چه اتفاقی می‌افتد؟ بدون شک باید بگوییم که پادشاه کریپتو بیش از قبل برای پرداخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل پنجم: پذیرش بیت کوین

تحلیلگر Caprioleio در توضیحات خود می‌گوید که می‌توانید با بیت کوین از مک‌دونالد همبرگر بخرید. از طرفی اقدام‌های ایلان ماسک و پذیرش بیت کوین از طرف شرکت‌های بیشتر نشان‌دهنده اهمیت روزافزون بیت کوین است.

  • پلتفرم‌های خرید آنلاین مانند Overstock و Shopify
  • بسیاری از پلتفرم‌های معروف مانند مایکروسافت، Steam و سایت‌های مختلف بازی‌های آنلاین بیت کوین را به رسمیت می‌شناسند.
  • برخی از شرکت‌ها در بخش مسافرت، به پذیرش بیت کوین برای خدماتی مانند بلیط هواپیما و رزرو هتل روی آورده‌اند. حتی می‌توانید از طریق اپلیکیشن صرافی بایننس به این خدمات دسترسی داشته باشید. 
  • ارائه‌دهندگان هاست و VPN پرداخت از طریق بیت کوین را قبول کردند و Google Cloud شروع به راه‌اندازی راه‌های مختلف با پذیرش توکن در مقیاس وسیع‌تر کرده است. همین چند خبر ساده می‌توانند به افزایش قابل توجه بیتکوین نسبت به سال‌های گذشته کمک کنند.

جمع‌بندی

بسیاری از معیارها نشان از شروع روند گاوی دارند، در حالی که ما در اواسط فصل خرسی بیت کوین هستیم. طبق گفته مدیرعامل بلک راک، علاقه‌ای سرکوب شده نسبت به بیت کوین وجود دارد و به همین دلیل قیمت در سطح مطلوبی نیست. اما چرا؟ 

تنها توضیح منطقی وجود تحولات کلان است. در واقع دلیل همه مواردی که دنبال می‌کنیم، از داده‌های PMI ایالات متحده گرفته تا ادعای بیکاری تنها به تصمیم فدرال رزرو بستگی دارد و اینکه چه زمانی می‌خواهد از این همه فشار و تشدید دست بردارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا